LoLoMedlem sedan feb. 20071 591 inlägg
Någon mer än jag som tycker det är kul med ett operativsystem i browsern? Någon som testat eller har det?
Jag har börjat lite med Glide Browser OS, där man får 30 GB gratis och ett OS, för att få mer utrymme, kostar det såklart.
EyeOS`samt med flera, finns också, har dock inte testat dessa.
Dock har jag läst att det finns säkerhetsrisker, men det poppar ju upp cloudantivirus osv, så jag tror att om man bara tänker på säkerhetsriskerna ska det väl gå bra, eller vad tror ni?
Glide provides Cross Platform Compatibility for Windows, Mac OS X, Linux, Solaris, Android, BlackBerry, iPhone, Palm Pre, Symbian and Windows Mobile Users based on Automated Device Identification and File Transcoding.
http://www.glidedigital.com/
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg
Jag har provat eyeOS, men nja, det känns inte så användbart för mig. De program jag behöver när jag sitter vid någon annan dator är Gimp, Eclipse och ssh, för de brukar inte finnas i andra datorer. Men de finns ju inte i eyeOS heller. Och det som finns i eyeOS har jag ju redan i mobilen (kalender/mail) samt att det oftast redan finns i den andra datorn (office).
Min lösning är därför att ha ett usb-minne med mig med de program jag behöver.
ercizMedlem sedan maj 20011 880 inlägg
Nja, jag gillar nog inte riktigt "operativsystem i browsern" i den meningen. Då gillar jag bättre idéen med browsern som enda gränssnitt till operativsystemet, som t.ex. Google Chromium OS.
Och det kommer ju upp webbaserade applikationer hela tiden och det finns ju en lag om "allt som kan skrivas i javascript, kommer att skrivas i javascript", så det kommer nog att komma mer och mer webbapplikationer.
tydal skrev:
De program jag behöver när jag sitter vid någon annan dator är Gimp, Eclipse och ssh, för de brukar inte finnas i andra datorer.
Det finns ju rätt många ersättare till Gimp på nätet, bl.a. Sumopaint, sen köpte väl Google nåt webbaserat ritprogram för ett tag sen, har jag för mig.
Ett bra webbaserat IDE saknar jag också, men Bespin är pågång.
Webbaserad SSH finns nog också, men det jag såg senast var en webbaserad VNC-klient, NoVNC
Om några år så tror att webbapplikationer har mognat mer, då kan det bli väldigt intressant. Det kommer nog inte vara många program morsan och farsan behöver använda på datorn.
b242569Medlem sedan sep. 2005748 inlägg
Idag verkar det ju lite omvänt. Det är ju operativsystemet man direkt kommer till när man startar datorn. När man har skrivbordet uppe kan man ju öppna andra program, t ex webbläsare. Skulle man få ett annat operativsystem för att man är uppkopplad på Internet? En fördel är ju att man inte behöver vara osäker att internetuppkopplngen fungerar men jag tycker mest det verkar förvirrande att ha ett operativsystem ursprungligen och ett annat som uppkopplad, kan vara svårare att hitta filer t ex.
b242569 skrev:
kan vara svårare att hitta filer t ex.
Tvärtom, meningen med att köra allt i webbläsaren är ju att du har alla dina filer på ett ställe, nämligen på servern, vilket gör det lättare att hitta filerna eftersom du alltid har dem där oavsett vilken dator/mobiltelefon du använder för tillfället.
b242569 skrev:
Idag verkar det ju lite omvänt. Det är ju operativsystemet man direkt kommer till när man startar datorn. När man har skrivbordet uppe kan man ju öppna andra program, t ex webbläsare. Skulle man få ett annat operativsystem för att man är uppkopplad på Internet? En fördel är ju att man inte behöver vara osäker att internetuppkopplngen fungerar men jag tycker mest det verkar förvirrande att ha ett operativsystem ursprungligen och ett annat som uppkopplad, kan vara svårare att hitta filer t ex.
Grejen är väl att man sparar sina filer på nätet i ökande grad. Och de filer man sprara på sin egen hårddisk är det enklast att hitta via en bra sökfunktion. Och en bra sökfunktion är ju inte Microsofts starka sida, när Google söker genom internet snabbare än Microsoft söker igen min dator.
Det kan ju ibland hända att internetuppkopplingen inte fungerar och i så fall är det bra att komma åt filer sparade på hårddisk från ett och samma operativsystem.
b242569 skrev:
Det kan ju ibland hända att internetuppkopplingen inte fungerar och i så fall är det bra att komma åt filer sparade på hårddisk från ett och samma operativsystem.
Precis som det kan hända att det blir strömavbrott och i så fall är det bra med batteribackup. Men alla har ju inte det...
Eller att det är bra att ha filerna sparade på internet när hårddisken kraschar.
Men vill man ha en kopia på sin lokala hårddisk kan man ju köra med synkning. Finns inbyggt i Linux exempelvis.
Hur ofta har du internetavbrott hemma? Jag har väl varit med om det kanske två gånger om året i någon timme, och då byter jag ju bara till mobilt bredband.
Det skulle kunna bli en lång diskussion här men operativsystem i webbläsaren är då inte regel idag, och det är som sagt verkligen inget jag saknar heller.
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg
erciz skrev:
Och en bra sökfunktion är ju inte Microsofts starka sida, när Google söker genom internet snabbare än Microsoft söker igen min dator.
Äpplen och päron, men eftersom Google har Google desktop, som används just för att söka lokalt, förstår jag inte varför du då helt enkelt inte installerar det. Jag menar det är ju uppenbart att Google är snabbare.
Tack för alla bra synpunkter.
tydal skrev:
Jag har provat eyeOS, men nja, det känns inte så användbart för mig.
Får hoppas dom program man saknar kommer i framtiden, tack för ditt svar. :)
erciz skrev:
Om några år så tror att webbapplikationer har mognat mer, då kan det bli väldigt intressant. Det kommer nog inte vara många program morsan och farsan behöver använda på datorn.
Mm, precis vad jag tänkte på också, just nu känns det som att det är mer under en utvecklingsfas, dock kul att följa.
MacWittyMedlem sedan aug. 2004333 inlägg
Hur är det, använder de alla flash?
På en mac är det ju inte så kul ...
MacWitty skrev:
Hur är det, använder de alla flash?
På en mac är det ju inte så kul ...
Nej, editorn Bespin använder bara HTML5, och det är nog framtiden ser ut. JavaScript-motorerna börjar bli väldigt snabba i de flesta webbläsare. Och canvas-elemented ser ut att få väldigt snabb grafik, t.ex. IE9 använder grafikkortet för att rendera mycket av HTML5. Det enda området som jag tycker att Flash är betydligt bättre på än så länge är streaming och webcam.
QuidMedlem sedan juni 20004 270 inlägg
Jag måste bara få skriva ett inlägg här, min gamla VD som är en bra bit över 65 och helt snurrig i huvudet och ofta snöar in på olika projekt har nu hamnat på sk. Cloud Computing.
Här kan ni läsa om hans projekt :D
http://cloudos.se/
jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg
@quid. >> :e Harrejavlar, vilken osammanhängande svada!
Vilka "intressanta" kopplingar han gör bara sådär!
MacWittyMedlem sedan aug. 2004333 inlägg
Kul för ungarna att sköta allt skolarbete på en 7 tummare!
Men jag blev lite upplyft när jag tittade på källkoden till sidan - inte ens mina äldsta sidor ser så jävliga ut.
Skummade bara texten och "svada" är rätt ord. Har "suporterar" användare blivit en vedertagen benämning eller är det bara en dålig översättning? Ser konstigt ut och låter mest som sopsortering.
Red
Är han en bit över 65? Då faller teorin om att det är de unga som särskriver. För här har vi en som tycks vara förtjust i mellanslagstangenten.
Quid skrev:
Jag måste bara få skriva ett inlägg här, min gamla VD som är en bra bit över 65 och helt snurrig i huvudet och ofta snöar in på olika projekt har nu hamnat på sk. Cloud Computing.
Funf! :D (mitt nya favoritord)
Han verkar ändå sympatisk, glad och intensiv i sitt skrivande. Han har dock bra länkar där som jag blev lite nyfiken på, tack.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg
Mer OT:
LoLo skrev:
Han verkar ändå sympatisk, glad och intensiv i sitt skrivande.
Håller med.
Min dom om "osammanhängande" kommer sig av att jag bara inte får ihop saker som t.ex. huruvida Chuck Moore var geni eller ej, hans skapelse Forth, hur pålitlighet i affärer har med hur man ser ut på foto från när man är 20 år gammal, magnetisk cellulosa och radarn på Arlanda med just Cloud computing (IMHO hade budskapet mått bra av en genomarbetning och uppdelning i mer fokuserade undersidor, men det är ett ämne för ett annat forum) - I'm just saying izall.
... och (eftersom jag fick påpekanden privat av upphovsmannen till sidan) - jag var också med "på den tiden" och vet hur det kunde gå till ;)
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Quid skrev:
Herre gud..
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
Quid skrev:
J
"När du använder någon program som körs i molnet så körs programmet i din internetbrowser typ Explorer, Opera,Firefox eller liknande browsers, då loggar du bara in för att börja använda programmen. Det är kraften i cloud computing. "
Han har ju verkligen förstått vad cloud computing handlar om.... Jösses.