webForumDet fria alternativet

Enkelt och Gratis MIDI prog för PC

14 svar · 3 608 visningar · startad av Mr T

Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg

Söker efter ett enkelt och gratis MIDI prog för att ett kusinbarn ska få känna på hur det verkar att "spela in" musiken från synthen/keyboarden och redigera på skärmen.
Det som kanske är mest intressant är att få prova på att bygga upp en "orkester" (spela in ett instrument åt gången för att sedan lägga ihop och spela upp allt samtidigt).

Själv har jag bara datavana och noll koll på instrument (om man inte räknar handklappning och vissling som instrument).
Mest är det väll PC platform det är tänkt till då det är där jag har tillgång till ljudkort med MIDI ingång.

Det finns MIDI utgång på synthen/keyboarden har jag sett. Har inte kollat om det finns kabel. Om inte, kan man ta vilken kabel som helst mot en MIDI ingång på datorn ? (Har sett att det nämnts att man kan koppla det till USB ingången, men antar att man då behöver ha stöd för USB i synthen/keyboarden)

Fick följande svar på samma fråga då jag ställde den till denna sidan : http://www.lundberg-lagerstedt.se/

Jag rekommenderar Audacity. Det är ett "Open Source Project" vilket betyder
att du inte behöver betala någon licens, men att det ändå är väl
kontrollerat och inte som så kallade "freeware" (vilka ofta innehåller
spyware och även virus).
Audacity finns att hämta här: http://audacity.sourceforge.net/
Efter installation av Audacity behöver du separat installera ett tillägg som
heter "LAME", det hittar du här:
http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&item=lame-mp3 (Det gör
att du kan spara som MP3, och det brukar man ju vilja.)

Kabel kan jag inte säga något säkert om i ditt fall, men det brukar bara
vara standardkablar, inget special inbyggt i själva kabeln. Du kan prova med
en passande standardkabel, det ska inte vara någon fara.

Hoppas det kan hjälp andra lika mycket som det hjälpte mig.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Nja, Audacity har inget stöd för midi. Det kan bara spela in ljud. Midi är noter.

Audacity är till för att spela in saker som saknar midi-utgång, exempelvis akustisk gitarr och sång.

Det enda gratis midiprogram jag känner till för PC är Rosegarden, men det finns bara till Linux. Till Windows får man nog betala en slant, finns från tusen kronor och uppåt, exempelvis Cakewalk och Cubase.

tydal - Du har så rätt :-(
Blev så ivrig då jag fick svaret att jag inte hann kolla upp programmet. Lite för godtrogen helt enkelt. (Därmed inte sagt att det är ett dåligt program, men det vet jag inget om då jag inte provat det.)
Får fortsätta mitt sökande :-/

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

En snabbsökning gav detta: http://frinika.appspot.com/

Jag har dock inte testat själv. Här hemma är det Rosegarden som får agera midiprog...

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Längs ner på denna sidan finns några mer eller mindre fria MIDI program: http://wiki.audacityteam.org/wiki/Midi

Ni som har lite koll och har instrument som ni använder till detta : Funkar alla instrument , kablar och program på samma sätta ? Md det menar jag, kan man spel in ett instrument åt gången för att sedan spela upp dom allihopa samtidigt i synten ?
Är det standard kabel mellan dator och synt eller är det märkesberoende ?

Midi är en standard som funkar med alla prylar oavsett tillverkare och man använder en 5-polig DIN-kabel (kallas numera för MIDI-kabel, men användes på 70-talet i stereosammanhang).

I midikabeln skickas dock bara noter och vilken kanal de hör till. Det finns 16 kanaler vilket innebär att man kan använda 16 olika instrument samtidigt. Kanal 10 är normalt reserverad för trummor.

Midi går bara i en riktning per kabel. Om du kopplar från midi-out på synthen till midi-in på datorn så kommer det du spelar att skickas som noter till datorn och du kan spela in på en kanal i taget och välja instrument. Om datorn har instrumentljud så kan den spela upp detta, annars kan du koppla en kabel från midi-out på datorn till midi-in på synthen så kan datorn skicka noterna för alla instrument samtidigt och synthen spelar upp det. I så fall måste synthen vara "multitimbral" (kunna spela flera instrument samtidigt). På de flesta synthar måste man trycka på några knappar för att välja det.

tydal - Tack ! gillar utförlig beskrivning. Inser att jag nog sett in- och ut-midi på kusinbarnets synth, men på PC brukar har jag nog bara sett en port det står mdi på, inte ut eller in. Antar att du menar att man mjukvarumässigt kan "vända" på porten ?

Om PC:n inte har midi-in och midi-out så brukar det röra sig om en joystickport (två rader med hål, åtta över och sju under). I så fall behöver du en adapter som ser ut så här:
http://www.turtlebeach.com/support/images/midset01.gif

Okej!

DoppresentMedlem sedan juli 20102 inlägg

tydal skrev:

Midi är en standard som funkar med alla prylar oavsett tillverkare och man använder en 5-polig DIN-kabel (kallas numera för MIDI-kabel, men användes på 70-talet i stereosammanhang).

I midikabeln skickas dock bara noter och vilken kanal de hör till. Det finns 16 kanaler vilket innebär att man kan använda 16 olika instrument samtidigt. Kanal 10 är normalt reserverad för trummor.

Midi går bara i en riktning per kabel. Om du kopplar från midi-out på synthen till midi-in på datorn så kommer det du spelar att skickas som noter till datorn och du kan spela in på en kanal i taget och välja instrument. Om datorn har instrumentljud så kan den spela upp detta, annars kan du koppla en kabel från midi-out på datorn till midi-in på synthen så kan datorn skicka noterna för alla instrument samtidigt och synthen spelar upp det. I så fall måste synthen vara "multitimbral" (kunna spela flera instrument samtidigt). På de flesta synthar måste man trycka på några knappar för att välja det.

I dagsläget använder majoriteten USB och inte DIN kablar för MIDI protokollet. Dessutom skickas volym(velocity), pitch, length, sustain etc info i kabeln och inte bara not och kanalinfo.

Du kan kolla in Reaper som har stöd för Windows. Sist jag kollade var det gratis, men jag tror det numera finns en 30-dagars gräns.

Reaper är som du säger 30 dagar fritt. Kanske något att tänka på om det blir "blodad tand" för att använda MIDI.

Ska kolla runt i musikbutikerna på orten vad dom har för kablar (bra att ha lokal suport, men nu har jag köt på benen för att inte bli helt lurad)

Efter mycket grubblande är det dax att slå till, men tiden är knapp och butik utbudet litet inser jag. Ska till 'Skövde på fredag (31/12-10) och frågan är vad som då är öppet. Har någon koll om dom stora kedjorna har bra grejer (tänker på Siba, Elggianten, MediaMart, OnOff osv.) eller är det bara billig skit ? (kanske någon vet någon lokal musikaffär med gott om dömme och bra "nybörjar" pris)

Fick bli ett 179 kr USB/MIDI från MediaMart och så Musescore. Verkar dock inte som om Musescore känner av MIDI inkopplingen. Frågan är om man måste ställa in Synten på något sätt. Då det var en försenad julklapp och färden gick vidare till nyårs-festande hanns det inte med att djuploda i problemet. Kanske någon som har några snabba enkla råd jag kan vidarebefordra till den nya ägaren av MIDI interfacet ?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)