Då Thunderbird drar så inihelvete med kräm undrar jag om någon har tips på något annat bra mailprogram. Inte Outlook eller nån skit då alltså utan bra grejjer...
Istället för Thunderbird?
21 svar · 1 307 visningar · startad av mikaelsooh
Vilket OS är du vill ha drömmen till då?
Vilket OS är du vill ha drömmen till då?
Jag glömde visst den detaljen...
Kör Windows 7 64.
Har testat Opera men är inte särskilt imponerad. Framförallt saknar jag en importfunktion (eller har bara missat den?) då jag har fyra olika mailkonton att hantera samt en hel drös RSS-prenumerationer.
Jag tror inte du kan få tag på en epostklient som inte bara ska ha en massa finesser, vara gratis, funka som RSS-läsare osv, utan dessutom sno mindre än 6-800Mb minne. Kanske finns det nån kommersiell, men tvivlar.
Du kanske borde fundera på att använda webmail istället, och ha en RSS-läsare som standalone.
Funderat på att köra IMAP? Då slipper du massa importtjafs. Fick själv det tipset här på wF för något år sedan och ångrar det inte alls.
Som rss läsare rekommenderar jag google reader, webbaserad så man kommer åt den var som helst där det finns en webläsare med internetkoppling.
Eftersom den är webbaserad så följer läst/oläst med.
DanneV - Tycker all webmail (så gott som) är ganska klumpig. Dessvärre så är det dessutom ett par olika konton på ett par olika ställen (jobb, företag, privat och universitet). Dessutom är det ju alltid bra om det går att samla allt på ett ställe. Såväl mail som RSS-flöden. Och det behöver inte nödvändigtvis vara en gratisvariant...
Har kört samtliga outlookversioner och tycker de funkar illa. Thunderbird är bra men tar ju en satans massa minne.
Dryden - Kör IMAP på de konton som stöder det. Alla gör dock det inte.
GunnarD - Föredrar att ha allt samlat. Vill inte ha RSS på ett ställen och mail på ett annat. Det är fördelen att ha en klient.
Har dessutom samtliga mailkonton kopplade till min iphone eftersom jag är ute och ränner en hel del. Webbaserade konton tenderar till att vara osmidiga i det sammanhanget...
Med allt sammlat på ett ställe så tror jag det blir svårt att hitta någon klient som klarar allt och utnyttjar mindre minne.
Du skulle kunna samla all mail hos google, då har du allt på samma ställe både mail och rssflöden :)
Fortfarande inte intressant med en weblösning.
Sen drar ju för bövelen både FF och TB lika mycket minne som Photoshop och Lightroom gör tillsammans. Vansinnigt minnessugande. Kan inte redigera bilder och kolla mail samtidigt när skiten är som värst...
DanneV - Tycker all webmail (så gott som) är ganska klumpig. Dessvärre så är det dessutom ett par olika konton på ett par olika ställen (jobb, företag, privat och universitet). Dessutom är det ju alltid bra om det går att samla allt på ett ställe. Såväl mail som RSS-flöden. Och det behöver inte nödvändigtvis vara en gratisvariant...
Har kört samtliga outlookversioner och tycker de funkar illa. Thunderbird är bra men tar ju en satans massa minne.
Dryden - Kör IMAP på de konton som stöder det. Alla gör dock det inte.
GunnarD - Föredrar att ha allt samlat. Vill inte ha RSS på ett ställen och mail på ett annat. Det är fördelen att ha en klient.
Har dessutom samtliga mailkonton kopplade till min iphone eftersom jag är ute och ränner en hel del. Webbaserade konton tenderar till att vara osmidiga i det sammanhanget...
Jag tror du begär det omöjliga faktiskt. Men du kan ju alltid testa några olika alternativ. Bara att sätta igång: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_e-mail_clients :birp
Återstår väl att se om jag begär det omöjliga. Ska definitivt testa.
Sen drar ju för bövelen både FF och TB lika mycket minne som Photoshop och Lightroom gör tillsammans. Vansinnigt minnessugande. Kan inte redigera bilder och kolla mail samtidigt när skiten är som värst...
Hur mycket minne har du i maskinen?
Vad är det för bilder du redigerar när photoshop och lightroom tillsammans bara drar 500-800MB.
Låter nästan som att du behöver mera minne i maskinen.
Har du försökt trimma thunderbird? Minska cachen, inte ta ner hela mailet utan bara header ...?
Förut innan jag började med gmail hade jag The Bat, http://www.ritlabs.com/
Nu vet jag inte alls vad det stöder och hur mycket det drar, men jag tyckte att det var bra då.
Har 4gb ram och det behöver byggas ut. Har dock inte blivit av...
Vanlig foto är det som redigeras.
I skrivande stund ligger FF på 550 692Kb och LR på 93 586.
Testa Zimbra Desktop?
Nope. Är det bra?
Om du inte hittar någon bättre/mindre mailklient så kommer här några länkar för att trimma thunderbird, speciellt det gällande att packa foldrar (som kan vara ditt problem)!
http://kb.mozillazine.org/Performance_(Thunderbird)
http://kb.mozillazine.org/Keep_it_working_(Thunderbird)
http://kb.mozillazine.org/Compacting_folders
Bra fråga :) jag kör zimbra på egen server, den stödjer imap, pop3 osv, men jag kör bara med den inbyggda webmailen då den är riktigt vass. Den stödjer dessutom rss, externa konton osv. Desktopvarianten är i princip som servern, fast den har ingen mailserver i sig. Är webmail med andra ord, fast på localhost. Om den klarar minneskraven eller inte vet jag dock inte.