webForumDet fria alternativet

SVN (eller motsvarande program) - lite frågor

5 svar · 716 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Jag har använt SVN som användare, dock inte som "admin". Jag sökte på SVN och här och hittade andra alternativ, GIT och Bazaar.

Kan ni som har koll på den här typen av program ge mig lite hjälp?

- Kan man göra så att filerna hamnar på en FTP server, så att fler deltagare kommer åt filerna utan att serverdatorn riskerar att vara avstängd?
- Kan man ha servern på en WHS, windows home server?
- Hur kontrollerar man så att inte trunken bara växer sig för stor, att man alltså tar bort sådant som är gammalt? Jag vill kunna ha viss historik, tex om en EXE fil uppdateras emellanåt så vill jag spara några revisioner bakåt.
- Finns det stöd för olika användare, och accesskontroll?

Kanske är valet med SVN overkill? Det är mer en mappstruktur jag vill åt och som man kan dela med folk över internet. Finns det andra och mindre program?
En sak jag gillar med SVN är att man kan ha helt olika mappar, men att man använder samma klient. På så vis kan olika personer inblandade i olika projekt ges access till endast sina egna projektmappar (inte samma trunk utan skilda trunks).

Eftersom frågan tagits upp många gånger kanske man borde göra någon huvudtråd och låsa och hänvisa dit för framtida bruk.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Svaren till många av dina frågor kan du finna i SVN boken: http://svnbook.red-bean.com/

Tack Gunnar, håller på o bläddrar i den nu.

Om någon vet något mindre alternativ, utan versionshantering och bara synk, kanske som Live Mesh fast där man kan ha flera olika instanser = flera mappar som har egna "konton" och att man därmed kan använda den klienten med flera olika personer utan att riskera att personerna gör intrång på varandras mappar.
Eller ett system med konton, så att man ger access till olika ställen. Detta verkar SVN sakna.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

haider skrev:

Om någon vet något mindre alternativ, utan versionshantering och bara synk, kanske som Live Mesh fast där man kan ha flera olika instanser = flera mappar som har egna "konton" och att man därmed kan använda den klienten med flera olika personer utan att riskera att personerna gör intrång på varandras mappar.
Eller ett system med konton, så att man ger access till olika ställen. Detta verkar SVN sakna.

Subversion är ju för fan ett versionshanteringssystem, det är ju hela vitsen med det, men du vill alltså INTE ha versionshantering?!?! Exakt vad är det du är ute efter? Det låter ju mer som om du vill ha ett filsystem åtkomligt från nätet med olika rättigheter.... ehh... FTP?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

haider: I SVN (och andra versionshanteringssystem) kan du ha olika "branches" som är kopior av ett projekt som olika personer kan jobba med. Jag tror visserligen inte att branches erbjuder en spärr som förhindrar att folk kan redigera varndras kod, men om alla sköter sig lär det funka bra. :)

Nitro, precis så är det. I större grupper där olika personer vill åt olika saker tar man ändå del av de bransches som är relevanta för än, inte minst för att man vill slippa uppdatera en massa mappar som ändå inte har med ens område att göra.
Men jag tänkte att det kanske fanns spärrar så att man gav olika access till olika medlemmar i gruppen i de fall man inte vill att tex källkoden ska finnas tillgänglig för, säg betatestare.

Om det inte finns något versionshanteringssystem som har stöd för användare och rättigheter så kommer jag troligen att ha flera separata trunkar som tillsammans bildar ett mappsystem. Det tråkiga är då att man får gå in i var och en av mapparna och uppdatera separat.

sgtpepper, jag tänkte alltså skippa versionshantering i den mån att det fanns något annat program som hade andra egenskaper dock inte versionshantering som jag då skulle lösa på annat sätt.

Live Mesh från Microsoft är ett synkprogram, mycket bättre än FTP eftersom man jobbar lokalt med filer på hårddisken som synkas med en server.
Problemet där att man inte kan ha flera instanser (senast jag kollade) vilket innebär att jag inte kan ha flera "konton" där jag ger olika personer olika konton.
Däremot kan man dela ut flera mappar på olika ställen på datorn.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)