webForumDet fria alternativet

startljudet borta

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

2 svar · 564 visningar · startad av villevalle

Medlem sedan mars 20103 inlägg
Frågan#1

hej
startljudet på min iMac är borta. får tillbaka det med att hålla ner
kringla, alt, p, r, vid omstart, men det är borta igen vid nästa uppstart.
installerade externa line6 UX2 ljudkortet, och efter detta så hör man inte starljudet mer. skönt tänker många men samtidigt skulle det vara ett tecken på att nått inte är bra? behöver jag bry mig eller fixa nått?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det troligaste är att volymen för det interna ljudkortet ställs ner till 0 när du kopplar in det externa. Kolla i Verktygsprogram>Ljud/MIDI-intällningar.
Vad händer om du stänger av, kopplar ur det externa kortet, sedat sätter på datorn, respektive, kopplar ur det externa och sedan startar om utan att koppla in det?

Medlem sedan mars 20103 inlägg

hej tack för snabbt svar.
testade koppla ur, starta om, men det lät inget. fick tvinga fram startljudet med kringla, alt, p, r, vid uppstart. hur som helst så var ju volymen för ljud ut nere på noll i systeminställningarna och nu verkar det funka igen med att ha externa ljudkortet kopplat.
men samtidigt kunde jag ju köra med grejerna bara det att startljudet lät inte.
triggar line6 ljudkortet igång volymreglaget i systeminställningar så det dras på efter själva starten? ljudkoret tar ju en stund innan det slår på, eller kanske det bara hände nått vid installationen som krävde att jag drog ur det en gång och kopplade tillbaka? nu funkar det men svara gärna om ni vet.

259 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
131 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)