webForumDet fria alternativet

Formatera om

3 svar · 489 visningar · startad av maggie

maggieMedlem sedan okt. 2007184 inlägg

En av de närmasta dagarna ska jag formatera om igen. Är alltid osäker när det är dags. Måste man ha två partioner ?? Fattar inte varför, som jag har det nu ligger 80 gb på C-enhenten och nästan 30 på D- enhenten. Men D är så gott som tom och allt hamnar ju på C. Jag vill ha D-enheten mycket mindre, kan jag ändra det när jag formaterar ?? Minns inte vad det står när jag är inne i den "svarta" skärmen ?? Fattar ni vad jag menar ??

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Du behöver inte ha fler partitioner, men det kan vara smidigt att ha en liten C som bara Windows ryms på och så har du resten på D. På så vis kan du vid eventuella fel på Windows installera om utan att det påverkar allt du har lagrat på D.

Dock är väl inte Windows egentligen tänkt att användas så, så jag vet inte hur smidigt det är i praktiken (någon annan kanske kan svara på det), men så gör man på Linux/Unix-system.

Men som sagt, det finns inget som säger att du måste ha mer än en partition.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

tydal skrev:

Dock är väl inte Windows egentligen tänkt att användas så, så jag vet inte hur smidigt det är i praktiken (någon annan kanske kan svara på det)

Det är inte helt smidigt men fortfarande ett mycket bra upplägg. Man kan omdirigera "Mina Dokument"-mappen så den hamnar på en annan partition. Det borde vara tillräckligt för de flesta. Sedan får man se till bara att backupa prylar på skrivbordet och ev mail, inställningar och annat som kan ligga på systempartitionen.

Jag har sedan flera år kört följande upplägg:

C (systempartition) - En snabb och liten hårddisk används till systemet (och program). Har bara en partition.

D... (resten) - En extra stor hårddisk. Här har jag mina prylar, foton, arbetsmappar och allt annat. Brukar inte spara saker i "Mina Dokument" ändå (men I Vista/7 kan man ha lite smartare upplägg med bibliotek).

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Mred många av Linuxprogrammen och typ GParted kan dyu ändra befintliga volymer.
Med Win7 kan du förändra storleken på levande partitioner.
Mitt råd är att flytta allt "eget" till D: Gör en ominstallatin på C: Så sätter du om pekare för "Mina dokument"
Men vilket operativ vill du köra i framtiden då?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)