webForumDet fria alternativet

Voddler pålitligt/spywarerisk/instabilt/krävande osv?

Program & appar

3 svar · 727 visningar · startad av brorsan

Medlem sedan nov. 2001402 inlägg
Frågan#1

Laddade just hem voddlerklienten, men kollar extremt lite på film, så jag vill inte installera det om det kan ge problem, fylla upp datorn en massa, dra cpu när det är avstängt eller ge spyware.

Har googlat lite och sett en del som har problem på windows 7 (jag har w7 på en dator och vista på en och kan installera på valfri antar jag).

Har också sett det här som kändes omoraliskt och opålitligt.
http://getsatisfaction.com/voddler/topics/gpl_and_voddlerplayer_exe

Sen är jag lite skraj för spyware sen man fick en massa sånt på tiden när kazaa helt plötsligt byggde in sånt och googlebars och allt som gett skräp genom åren.

Så vad tycker ni, är programmet problemfritt eller inte att installera? (datorer med 2 resp 4 gb ram och hyfsat snabba.

Och vill man skippa att stödja dem eftersom de använder open source-kod och sen inte själva visar sin kod som man ska enligt avtal?

Gonatt, lär kolla svar imorrn.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Voddler-klienten har fått mycket kritik och välgrundad sådan. Från början kunde du inte ens deaktivera den när den väl var installerad, utan den låg konstant och slukade bandbredd (P2P). Det var tämligen impopulärt hos de stackare som hade voddler installerat på sin laptop och körde 3G och kanske dessutom var utomlands ibland (=DYYYYRT). Nu kan du iofs deaktivera den, men den startar vid systemstart varje gång.

Jag har den installerad på en media-pc som bara är på när jag tittar på film o.dyl, men jag skulle inte installera den på min arbetsmaskin.

Medlem sedan nov. 2001402 inlägg

ok, tack, det ska jag inte installera då. :)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Dom senare versionerna ligger som service i maskinen så sätter man att den inte skall automatstarta när man startar datorn så gör den inte det, och voddler klienten verkar inte ändra den inställningen när den uppgradera sig själv.

Den visar ingen reklam om man inte använder den, utan bara när man tittar på filmer (innan filmen startar visas några reklam filmer).

Men som Jojoxx skriver den använder P2P teknik (liknande det som Spotify använder) vilket gör att när man har voddler servicen startad så kommer den att skicka ut filmer till andra användare för att avlasta voddlers servrar, vet inte med gissar att det är filmer som man själv har tittat på.

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)