haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Kanske är min fråga overifierad från min sida och att det visst då existerar många open source drivrutiner.
Oavsett så upplever jag som att drivers är slutna programvara. Hur ofta har vi inte råkat ut för att en enkel driver inte går att få tag på till ett nytt OS? Eller att linuxanvändare får vänta på att dirvrutinerna ska komma ut långt efter att de lanserats till Windows.
Min föreställning är att läget skulle vara mycket bättre om drivrutierna är öppna; det finns fantastiskt många duktiga människor ute med programmerartalanger. Klarar de att utföre reverse engineering så undrar jag vad de skulle åstadkomma med access till originalkoden.
En sådan företeelse skulle kunna vara sammankopplad till någon gigantisk databas, kanske direkt hos MS (Win7 upptäcker ju driveruppdateringar per automatik och jag utgår från att den hämtar dem från en MS server) eller någon annan aktör.
Bidrag laddas upp dit, man trackar buggar och ja ... saker blir bättre.
Men nu är det inte så riktigt.
Varför är drivrutinerna slutna? Säkerhetsrisk? Pengar? Vill tillverkarna hålla kontrollen? Visst kan man tweaka grafikkort och annat så den presterar mkt bättre? Kanske man genom en open source drivrutin kan låsa upp dem och att folk inte köper ny hårdvara lika ofta?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Detta har diskuterats oändligt inom den Öppna Programvarans sfär.
Det är konkurrensmässigt från tillverkarna.
Man vill inte släppa ifrån sig kunskap.
NVidia har blivit lite bättre. Via är rena skämtet. Men det kommer att ta lång tid innan Linux och andra Os får färdiga öppna drivrutiner.
Parallellen är kanske Mac Os X där man låser en specifik hårdvara. Thats It!
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Jo, jag har förstått att Apples styrka ligger i att de säkert har tillgång till driversen. Inte konstigt att de kan stabilisera sina datorer så väl
Och lättare har de det i alla fall för de erbjuder ju inte användare samma bredd som windowsanvändare.
Men vänder vi på det tycker jag att det är löjligt att tänka på konkurrens. Sure, de vill inte släppa ifrån sig kunskap
Men vad har bolag som gör drivers till futtiga LAN kort, scanners eller laserskrivare för kunskap de vill hålla ifrån världen?
Knappast någon att skryta med tror jag.
Och hur mkt bättre skulle deras ostabila produkter bli om de lät andra göra jobbet åt dem i form av bättre drivrutiner?
Så om detta är orsaken är tillverkarna dumma.
Jag kan förstå företag som Nvidia, fast lustigt nog nämner du dessa bland dem som blivit bättre.
Jag undrar då mest över de som ligger tusen divisioner under Nvidia såsom LAN och annat jag nämnde.
Men är det uteslutet konkurrensmässiga skäl?