webForumDet fria alternativet

Internet blockerat i Windows Vista

5 svar · 1 270 visningar · startad av nigge

niggeMedlem sedan feb. 2002199 inlägg

Hej,

har köpt ett antal datorer som jag försöker få igång, har problem med en utav dom där jag inte kommer ut på internet, adresser som sunet.se och dn.se går att pinga, samt windows update fungerar fint, men däremot så kommer man inte ut på internet via varken firefox eller internet explorer, det finns bara ett användarkonto på datorn och det kontot är administratör, det verkar som att internet är blockerat på något sätt...

Hur kan man ta bort den blockeringen?

/Niklas :P

Tänkte komma med en liten uppdatering som förhoppningsvis gör att ni får några smarta idéer.

Jag testade att starta datorn i felsäkert läge med nätverk, då fungerade det att surfa runt helt utan problem, jag antar att det betyder att någon sorts spärr eller liknande laddas in när dator startas normalt.

Men frågan är vad det kan vara?

Jag har rotat runt i registret, hittat en "mapp" som såg lite suspekt ut, den hette Schema och innehöll en jädra massa nycklar. Anledningen att den såg suspekt ut var att den var skriven med stor begynnelsebokstav och resterande med små bokstäver. Mapparna i registret brukar ju uteslutande vara skrivna med stora bokstäver. (den låg direkt under HKEY_LOCAL_MACHINE, eftersom jag inte har en aning om vad denna gör så vågar jag inte ta bort något...

Någon som har något förslag på vad som kan blockera internetsurf?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Har du något sk. Internet Security-paket eller antivirus? Testa att avinstallera det i så fall.

Inget antivirus, och brandväggen avstängd

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Hur har det gått? Du kan ju inaktivera program du inte använder i "msconfig":
Start > Run > msconfig: Startup tab och Services tab (klicka "Hide All Microsoft Services")
Och se om det hjälper?

Är även Windows Firewall avstängd, eller den du installerat? Se om det blockar något. Kontrollpanelen > Security Center > Windows Firewall > Exceptions.

Kolla Security Alert box, är det unblocked? Om du väljer "Fråga mig senare" kommer anslutningen fortsätta att blockeras.
Ser ut så här. http://www.wilderssecurity.com/pics/WF-SecAlert.gif

Hej!
Har helt glömt bort den här tråden, jag fick det inte att fungera så jag fick krypa till korset och formatera om och installera om Windows, nu fungerar det!

Tack för er hjälp i alla fall!
/Niklas

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)