webForumDet fria alternativet

Söker ett program som klarar stop motion.

7 svar · 809 visningar · startad av Poteta

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Jag har en gammal webbkamera som sitter vid mitt fönster och tittar ut. Det hade varit kul att göra en film som spelas upp snabbt, jag tror det kallas stop motion. Tanken är att man tar en bild typ varje minut och sedan skapar en film av bilderna, så att en dag bli 10 sekunder t.ex.

Efter lite Googlande ger jag upp. De tre första program jag testade fungerade inte bra alls, något program kraschade och de andra lyckades ta svarta bilder. :OO

Grabben har en Logitechkamera som jag men inte samma modell. I hans fall fanns det med ett utmärkt program från Logitech men det fungerar bara med hans kamera. Finns det någon där ute som har ett fristående program som fungerar till det som jag har tänkt? Det spelar ingen roll om det kostar något men gratis är såklart godare. ;)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

well, med kanonprogrammet virtualdub kan man göra det, gratis:
http://www.virtualdub.org/blog/pivot/entry.php?id=34

Tackar för tipset, fast nu börjar jag förstå att det är kanske min dator som krånglar... Virtualdub kraschar också när jag försöker spela in. Jag ser en liten ruta med det som ska spelas in men när jag börjar spela in så kraschar det... :(

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

aha, det finns många olika konstiga versioner av vdub, för x64, med Mpeg2 osv... du kan prova någon annan kanske.

Nu börjar det likna något! (y)
Efter hemtagning av en annan version fungerar det att spela in.
Fast jag undrar om programmet klarar det jag egentligen vill, nämligen ta en bild var 5:e minut under hela dagen. Vdub kan ju fixa en video av flera bilder men jag vill inte sitta hemma och ta en bild själv var 5:e minut. ;)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

webcam XP , använde jag för väldigt många år sen för den funktionen...

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Till Mac finns det ett program som heter iStopMotion som är riktigt bra. Det flesta av Boinx program är iofs sjukt snygga, användarvänliga och bra.

Jag har Windows Vista så bassebhus förslag fungerar nog inte. Webcam XP låter inte helt lovande heller då men jag ska testa. :)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)