webForumDet fria alternativet

Komma igång med Asterisk NOW

0 svar · 625 visningar · startad av webtomten

webtomtenMedlem sedan apr. 20003 424 inlägg

Hej!

Först ber jag om ursäkt om detta är felpostat men jag hittade inget bättre. Då det handlar om ett program ändå fast i linux miljö.

Det är så att jag har tidigare bara grejat med 3cx men fick nu för mig att jag ska testa Asterisk NOW då det stod att man inte behöver ha någora grundläggande kunskaper om Linux eller liknande då allt sköts genom Freepbx.

Men nu har jag ett par problem.
jag får inte min PBX att registrera sig mot min operatör som är clubtele.se. Jag har testat att göra det med 3cx och det är inga problem. Men som sagt jag får inte till det med FreePBX. Har kollat under SIP info och där står bara följande information:

No such command 'sip show registry' (type 'help sip show' for other possible commands)

Sen lyckas jag inte logga in via X-lite eller liknande får bara felmeddelandet 408. Och ändå sitter jag och min PBX server bakom samma firewall så det är lokalt.

Så det jag önskar är om någon vänlig person på detta forumet skulle kunna hjälpa mig. Genom att få tillgång till min FreePBX server och kolla mina inställningar m.m Och kanske hjälpa mig att få igång växeln. Får jag bara lära mig allt lite grundläggande så klarar jag resten själv sen. För jag vill som sagt lära mig Asterisk/FreePBX. Men får jag ingen ordning på det så fortsätter jag köra med 3cx.

MVH
jesper

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
118 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)