Hej!
Det är så att jag är sugen på att prova på lite med detta som rör klient stationer (Är totalt nybörjare på detta med klienter och hur det fungerar). Jag har kollat på följande http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF06a/12454-12454-321959-3640407-3640407-3719118.html
Men det jag inte riktigt kan förstå är om man har 5st klienter säger vi och alla 5 ska köra ett program samtidigt ta tex en Softphone och för att inte slå ut varandra och bli nekade åtkomst till programmet m.m. för att det redan körs. Hur gör man då? :)
Eller följer allt man behöver med klienten? Eller måste man installera och köra något på servern?
För på något sätt måste man ju kunna dela på samma program på klienterna precis som om dom våra installerade på 5 olika datorer.
Eller är det helt enkelt lättare och smidigare att köra med vanliga hederliga stationära datorer?
För tanken är att man ska ha klienterna som arbetstationer men allt lagras på en wind 2008 server.
Ber om ursäkt om tråden ligger fel. men hittade inget bättre ställe då jag tror att det rör sig om mjukvara :)
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Med tunna klienter är väl tanken att alla kör sina program på en kraftfull server. T.ex. En windows server 2008 med Terminal Server. Då kommer varje användare åt en egen instans på servern. De kan köra samma program mm. De ser inte varandra.
Men jag har en känsla av att du kommer att bli besviken av en sån lösning. Dels ställer det högre krav på den som administrerar servern sen blir det ju en annan upplevelse för de som sitter på klienterna.
Jag rekommenderar att du skaffar vanliga klientdatorer och en small business server. Du sätter upp en "domän", dvs att alla användarkonton ligger på server. Då kan alla användare logga in från vilken dator de vill. Sen lägger du deras hemkataloger på servern (finns funktion för det), då sparas användarnas data på servern. Eftersom alla data då är sparad på servern så behöver du bara ta backup på den.
Okay jo jag misstänkte att det var krångligare. men tanken var att jag ville lära mig det :)
För just det med Active directory grejade jag mycket med förr på en win 2000 server maskin. Så det har jag rätt bra koll på. Men då jag har möjlighet att komma över billiga klienter så var tanken att man kunde ha kört det om det inte var allt för krångligt.