webForumDet fria alternativet

LAN spel för 5 åring

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

18 svar · 2 607 visningar · startad av Mr T

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg
Frågan#1

Ska erbjuda min 5 åringa systerson en dag vid datorn. En tanke som slog mig vore att köra lite LAN med grabben, men vad kan passa? (Quake, Duke Nuken och liknade spel passar inte :-)
Spelet ska avra processorsnålt med tanke på modell av PC maskiner jag har.
Grabben spelar just nu mycket Star Wars på Legos hemsida. Jag har ingen ratt eller joystick att erbjuda honnom. Det är tangenter som gäller.

Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Worms eller Liero är ju rätt kul, fast det kanske är för våldsamt?

Tror att båda är lite för avancerade för denna 5åring. Skjuter man ska skotten träffa direkt, inte ta en stund inna dom träffar om du fattar. Dock ska jag helt klart lägga upp Liero för egen del ;-)

Tänker mig ett FPS (First Person Shooter) sepl, eller där man ser sin karraktär i 2 person kanske. (vilket han är van att spela då Star Wars lego bygger på den styrningen)
Bilspel (kanske radiobilar om det finns) skulle funka, men mister ju lite charm utan ratt och med enbart tangenter.

Mer förslag tack !

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Tja, finns ju en hel drös av massa spel, men SweClockers har en cool FAQ och guide. Mycket läsning och info iofs, men något kul lär du ju hitta.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=421108

LoLo - Ett toppen tipps! Massa att läsa. Borde ju finnas något lite barn-vänligare bland alla blodiga LAN FPS spel. *letar*

Finns det inga spel man hjälper varandra mot datorn?

Spelet ska ju vara enkelt för en 5 åring. Ska ju helst bara vara styra (pil-tangeterna), slås (Space eller musklick) och ev. sikta med musen.

Har någon tipps på fria och processor-snåla spel (helt okej om dom är lite äldre) som passar mindre ?
Hugo tänker jag på och ska försöka hitta, men det borde väll finnas flera ?

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Outlaws är helt fantastiskt. Det är förvisso FPS men i "tecknad" stil och vilda västern.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

SVT's Bolibompa-sida har en rackarns massa spel som är lämpliga för barn i alla åldrar. Kanske inte något LAN-spel, men ändå...

Finns en del roliga game. Tack för tippset.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

FPS kanske inte e lämpligt för en 6åring..
Lego racer eller typ bolibompa spel e väll mer ok

packman kanske. iofs kanske de påverkar han som mig
Springa i mörka rum käka piller o lyssna på monoton musik... men så föds en ravare :P

Medlem sedan maj 20053 911 inlägg

mayday skrev:

Springa i mörka rum käka piller o lyssna på monoton musik... men så föds en ravare :P

:birp :L

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Det här låter väl som ett perfekt projekt för folk som vill lära sig att programmera spel. Borde kanske starta ett wF-projekt och göra ett spel ;)

mayday skrev:

LOL

Att göra spel för 5 åring vore ju toppen, tyvärr hinns det nog inte färdigt tills jag behöver det i morgon :-)

(Var tog Hugo trollet vägen. Varför kan man inte LANa med honom ?)

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Inget lan-spel vad jag kan minnas men man kan köra upp till 4st (även fast det buggar väldigt mycket då).
Slick's n Slide - Ett bilspel där de första versionerna bara handlade om att åka runt banan. I de senare så pulade de in bensin, vapen och andra saker.

Dock vet jag inte om man får igång det nu, men man borde tycker jag. Man kan även ställa in hastigheten på spelet. Minns att när man skaffade bättre dator så gick spelet grymt fort.

Spelet finns gratis att hämta och man kan även ladda ner extra banor, tror vi hade tunt hundra då vi höll på med detta.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Slick's n Slide!! haha, nostalgi!!! TetriNet? Men det är inte så kul kanske...

Jag minns det spelet. Fanns till Amiga har jag för mig. Kanske kan dra igång en Amiga emulator så går det nog bra.

TetriNet - Sitter och funderar på ett ett liknade med ett Q i namnet som jag körde en del.

Tack för tippsen grabbar.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Tetris är väl alltid kul av nån anledning. Sen att man kunde sabotera var ju ännu roligare.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Amigaemulator för Slicks n slide!? finns här t ex:
http://home.swipnet.se/~w-26066/slix.htm

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)