webForumDet fria alternativet

mp3-spelare hoppar över låtar....

9 svar · 546 visningar · startad av Danne V

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag skapar ibland egna mp3:or med hjälp av olika program, eller att man fått nån fil av bekant osv. Då händer det då och då att mp3-spelarna (har ett par olika) hoppar över en del filer. Dom hittar liksom inte "startsladden" i filen, eller vad det nu kan vara.

Är det någon som kan tipsa om vad det kan vara för fel och hur man bör bära sig åt för att få filerna att funka?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det är inte playlistfilen som är felaktig då?
Du kan inte starta uppspelning av låten direkt heller?

@nders skrev:

Det är inte playlistfilen som är felaktig då?
Du kan inte starta uppspelning av låten direkt heller?

Ingen aning om playlistfil?

Spelarna är inte särskilt avancerade och inte små iPoddar eller liknande, utan en liten "bergsprängare" och en ministereo. Jag använder USB-minnen för filerna och pluggar in dom i spelarna.

Nej, om man knappar fram till en trilskande låt så försöker spelarna öppna den men ger upp efter etttag och hoppar till nästa.

Jaha, du pratar om små manickler - inte om datormjukvara som spelar musik i mp3-format.

Hur går det om du spelar på datorn då?

@nders skrev:

Jaha, du pratar om små manickler - inte om datormjukvara som spelar musik i mp3-format.

Hur går det om du spelar på datorn då?

På datorn funkar dom alldeles ütmärkt.

Vad är de rippade i för kvalité (kbps) då - de som inte fjunkar?
Kanske för hög för dina manickler?

@nders skrev:

Vad är de rippade i för kvalité (kbps) då - de som inte fjunkar?
Kanske för hög för dina manickler?

kbps? Ingen aning... Njae... ministereon är ju ganska ny, så den borde ju ta allt utan gnäll. Bergsprängaren däremot är ett par år gammal och kanske inte funkar med alla...

Hur kollar man kbps? Jag kan ju jämföra med ett antal filer som funkar.. Vad är rekommenderat värde?

Red: Har nu kollat igenom mina program och hittat ett sätt att ändra/kolla bitrate. Det verkar som de flesta ligger på 128. Är det normalt? Eller ska jag spara om till annat? Blir ett högre värde "svårare" att hantera för spelarna? (Sorry för massa knäppa frågor...och tack för att du bryr dig...)

Ha! Nu är det fixat!

Jag kollade upp ID3-taggarna och där rådde det kaos. Efter att ha fixat till dessa så funkar alla låtar som dom ska.

Bra, id3-taggar ska man vara försiktig med.

128 kbps är onödigt dålig kvalité. Du borde höra att det låter dåligt. :)
Jag brukar köra absolut minst 192 kbps, men ofta så hög kvalité det går att ställa in i rip-programmet.

Mvh

@nders skrev:

Bra, id3-taggar ska man vara försiktig med.

128 kbps är onödigt dålig kvalité. Du borde höra att det låter dåligt. :)
Jag brukar köra absolut minst 192 kbps, men ofta så hög kvalité det går att ställa in i rip-programmet.

Mvh

Jo, jag kan dra på ända till 320 kbps. Har liksom bara tutat o kört på 128 o inte ens tänkt på detta.

Stort tack för tips och hjälp!

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)