webForumDet fria alternativet

Win XP eller Linux?

7 svar · 532 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Idag var jag på Maxi här i Helsingborg och såg ett nytt system med pekskärm, det verkar vara beställningssystem för Snus, nikotintuggummi och liknande.
:e
När jag testade dök en Admin inloggning till XP upp, jag tipsade killarna om att det finns nLite för att skapa bra tunna applikationer.
Fick besked om att man går över till Linux snart, för att det är enklare, säkrare och naturligtvis billigare. §e
När maskinvaran kryper ner i pris blir kostnaden för OS delen kanske för stor!
En väg öppnas för Linux ;-) (y)

prebenMedlem sedan mars 2009452 inlägg

Jo, de maskinerna finns lite var stans i landet... Men det är väl inte killarna i kassan som bestämmer sånt!? Men det var väl kanske inte heller de du pratade med. Det är väl tredjepart som bestämmer sånt...

Men det är ju också märkligt att de väljer Windows.

Samma med mynträknaren på det lokala bankkontoret. De körde också Windows i den maskinen och fick starta om stup i ett... Jag tipsade om att de skulle trycka in lite mer RAM minne i burken så skulle det fungera bättre. Jag vet inte om de gjorde det, men det fungerar numera att räkna mynt -- utan omstart!

Det var naturligtvis inte kassapersonalen på Ica Maxi jag pratade med!
Det var folket som installerade och jobbade med maskinerna.
Tipsade också om bra fora!

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Varför ens köra linux o windows på dessa maskiner.
enklare o göra med logiska kretsar än o blanda in ett så onödigt stort operativsystem

Jag tror att det är en väg som kommer att vara bra.
Det gäller ju att kommunicera med butikens kassasystem och att ge signal till kortläsaren för utkvittering av godset.
Jag har svårt att se att logiska kretsar skall kunna fungera för en pekdator med kommunikation !
Rätta mig gärna mayday om jag har fel ;-)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Lasp skrev:

Det var naturligtvis inte kassapersonalen på Ica Maxi jag pratade med!
Det var folket som installerade och jobbade med maskinerna.

Hmm, jo det är ju säkert de som tar såna beslut. Jag skall tänka på det när jag ser någon tekniker som håller på och grejar med en uttagsautomat nästa gång. Då skall jag be honom fixa ett annat OS på den maskinen med, det gör han säkert. :e

OK Jag uttryckte mig klumpigt SirPeter.
Det var folket som jobbar med utveckling. Detta är en testinstallation, jag har själv varit ute på fältet ibland :-)
Men om det inte passar så kan jag nog hålla truten på mig !
Nu väntar jag på lösningen med logik kretsar ;-)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det finns ju iofs minimala installationer av windowsvarianter också som kan användas och inte minst olika varianter av embedded. Windows som standard har däremot varit väldigt lätt att slänga in och allt bara fungerar när utvecklarna slipper anpassa applikationerna. På gott och ont. Om jag börjar kommentera själva argumenten till varför de nu skulle byta OS så platsar denna tråden bättre i 'Det eviga kriget' men okunskapen lyser igenom alltför tydligt.

258 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
130 ms — hämta forumlista (db)
122 ms — hämta statistik (db)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)