Lasse HMedlem sedan aug. 20051 506 inlägg Ibland när jag loggar in på messenger dyker det upp ett
snabbmeddelande från någon av mina kontakter.
Ofta är det ren spam med en länk till någon hemsida.
Ofta är det från gamla kontakter som jag inte längre
har någon kontakt med egentligen.
Det konstiga är att det ser ut som någon av mina kompisar
som skickat det för tidigare konversationshistorik följer ju med.
Men jag vet att det inte är dom som skickat det.
Frågan är vems msn det är som är kapad?
Min eller deras?
Är det här ett vanligt fenomen?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Ja Det går runt inom MSN världen, byt till Pidgin eller motsvarande.
Pidgin är bra, men du behöver installera lite plugins för att slippa ovanstående..
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Det är vanligt, men som tur är är inte något av era MSN-konton kapade, däremot går det att pusha in meddelanden på något finurligt sätt på samma sätt som det går att skicka spam. Sen att det ser ut att komma från någon av dina kontakter kan nog bero på vem du pratade med senast eller så. Dom väljer nog inte utan tar en baserat på något generellt urval som senast kontaktad, inloggad etc, så att det ser ut att vara från en "aktiv" kompis.
Följd-fenomenet, att er historik syns är en feature i Messenger som visas oberoende av skurken, den ligger ju lagrad i xml-filer på din dator och plockas upp eftersom spammet verkar komma från just denne avsändare.
Hur man anmäler problemet eller spammet vet jag dock inte...
Lasse HMedlem sedan aug. 20051 506 inlägg Tack för svar:-)
Skönt att veta att inte kontona är kapade i alla fall...
headbug skrev:
Det är vanligt, men som tur är är inte något av era MSN-konton kapade, däremot går det att pusha in meddelanden på något finurligt sätt på samma sätt som det går att skicka spam. Sen att det ser ut att komma från någon av dina kontakter kan nog bero på vem du pratade med senast eller så.
Inte helt sant. Det finns åtminstone två sätt MSN-konton kan bli "kapade".
- Malware av olika slag som ansluter till MSN-klientens API för att kunna skicka iväg spam. I det fallet så bör den som har skickat spammet byta klient. (Och självklart köra en virus-/malwarekontroll)
- Sidor som påstår sig kunna kolla om ens kontakter är online. De brukar ha en notis längst ner som säger att de inte loggar ditt lösenord, vilket säkert är sant. Men de förbehåller sig rätten att skicka ut spam.
PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg Jag har blivit "attackerad" med diverse uppmaningar att besöka hemsidor av en person i min kontaktlista, utan dess vetskap. När jag uppmärksammade honom på problemet kollade han sin dator och det visade sig att han hade fått något malware eller liknande.
Eftersom han är rätt slarvig med vad han tar för sig på nätet så litar jag inte på honom längre och har tyvärr fått ta bort honom fråm kontaktlistan samt spärrat meddelanden från honom.
Nu får vi göra oss omaket att ringa eller träffas på riktigt istället, vilket inte gör mig ett dugg. ;)
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Åhå, se där ja! Då ska jag vara vaksammare och säga till dem jag fått sånt ifrån i fortsättningen!