webForumDet fria alternativet

Windows + touchscreen program, vilket språk?

5 svar · 843 visningar · startad av Hansen88a

Hansen88aMedlem sedan aug. 200849 inlägg

Hej!

Jag skall skaffa mig ett antal datorer med touchscreen skärm, på dessa datorerna skall det ligga ett program som kunder ute i butiker skall kunna använda.

Programmet skall vara väldigt simpelt och skall innehålla en snygg design med många bilder. Annars är det vanliga funktioner som; rotation av bilder, zoom, byte av färg osv. Programmet skall köras på winXP eller win7.

Till fråga;
Vilket språk rekommenderas att utveckla ett sådant program som används via en touchscreen?

Mvh
Hansen

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det spelar ingen roll om det är touchscreen eller inte, egentligen. Touchscreen fungerar ungefär som en muspekare.

Det naturliga valet borde vara .NET.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Som Spin säger så spelar det ingen roll vilket utvecklingspråk du använder eftersom touchskärmen blir din mus istället.

Om det är presentationer som du är ute efter och vill göra en windowsapp så skulle jag rekomendera WPF och .NET. Om du väntar till Windows 7 så skall det finnas stöd för "2-finger touch" eller vad det heter, som gör att du kan använda 2 fingrar för att simulera rörelser, typ sätt fingrarna i mitten och dra det takt åt sidan och du zommar utåt, eller sätt de i sidorna och dra dem innåt och du zommar inåt i bilden.

Hittade någon video om detta på Mix'09 du kanske kan söka på det och hitta den.

- M

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag rekommenderar också WPF. Jag utvecklar touchapplikationer och vi kör WPF rakt igenom och det fungerar väldigt bra. Vi utvecklade tidigare versioner med winforms men då var det inte ämnat för touchskärmar och när vi tog steget till såna så var det givet att WPF var rätt.

WPF gör det väldigt mycket enklare att skapa touchanpassade kontrollers då man särskiljer mellan en kontrolls beteende och dess utseende. Det var definitivt mer jobb i winforms.

Som Gladh säger så kommer det i Win7 stöd för multitouch men det kräver också dyrare skärmar som klarar av flera beröringspunkter samtidigt.

Jag håller också på att bygga ett 50" multitouchbord som kommer köra WPF. Microsoft Surface använder WPF i grund och botten med lite specialanpassade kontrollrar som t.ex. "ScatterView" som är en ItemsControl som det går att binda vad du nu vill till så får du snabbt en yta där man kan dra/zooma de olika objekten. Riktigt roligt att syssla med! :)

Hansen88aMedlem sedan aug. 200849 inlägg

Phorpher skrev:

Jag rekommenderar också WPF. Jag utvecklar touchapplikationer och vi kör WPF rakt igenom och det fungerar väldigt bra. Vi utvecklade tidigare versioner med winforms men då var det inte ämnat för touchskärmar och när vi tog steget till såna så var det givet att WPF var rätt.

WPF gör det väldigt mycket enklare att skapa touchanpassade kontrollers då man särskiljer mellan en kontrolls beteende och dess utseende. Det var definitivt mer jobb i winforms.

Som Gladh säger så kommer det i Win7 stöd för multitouch men det kräver också dyrare skärmar som klarar av flera beröringspunkter samtidigt.

Jag håller också på att bygga ett 50" multitouchbord som kommer köra WPF. Microsoft Surface använder WPF i grund och botten med lite specialanpassade kontrollrar som t.ex. "ScatterView" som är en ItemsControl som det går att binda vad du nu vill till så får du snabbt en yta där man kan dra/zooma de olika objekten. Riktigt roligt att syssla med! :)

Tack för svaret!

WPF har jag ärligt talat aldrig hört talas om innan, men ska ta och läsa om det!

Vad tror ni annars om Flash? Ska nämligen stå i en "mode" butik så tänkte mig lite snygga effekter och menyer.

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Precis som jag skrev som svar till det PM du skickade för några dagar sedan så är flash ett bra alternativ för att bygga "kioskdatorer" där presentationen är viktig.

Vill du inte utveckla det i Flash så kan Silverlight vara ett alternativ som enkelt förklarat är Microsofts motsvarighet till Flash. Silverlight kallades förut WPF/E. En Silverlightapplikation och en WPF-applikation byggs upp på ett snarlikt eller t.o.m likadant sätt där den stora skillnaden är att en Silverlight app brukar köras i en webbläsare (precis som flash) och en WPF applikation är fristående och körs på Windows.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)