LoLoMedlem sedan feb. 20071 591 inlägg
Well, det är en gammal laptop som jag fått med ca 6GB minne totalt... den var installerad med XP, utan uppdateringar och partionerad till C:/ drive ca, 1 GB, D var ca 500 bytes och E ca 5 GB. C och E verkade dela på XP.
Nå jag formaterade, partionerade om, C gick inte att göra större än 1 GB (C gick inte att göra nått med), skapade iaf en D partion av E och D = som blev bara D. Tjoho, allt verkade gå bra.
Men jag gjorde fel, i all stress råkade jag installera på D, istället för C, som ju är Primary Boot, orsak: för lite minne. :r
C gick ju inte att skapa om till en ny heller.
Så nu när jag startar upp kommer förra "namnet" upp: administrator istället för "nya" Workgroup som f.ö nekades under installation?! Fick alltså inget namn för att datorn inte "gillade" namnet. Unbelievable!
Till mitt problem, hur kommer jag till command prompt så att jag kan köra fdisk och göra om/göra rätt? ;)
Och det går inte att boota från CD trots BIOS inställningar att den SKA boota från CD och/eller removable drives först! Qompaqen absolut vägrar att starta från CD, floppy, USB. Den tycks bara reagera lite "retsamt typ" och sen starta upp.
Har testat f8, men gick inte att välja command prompt on bootup. Har f.ö testat alla tänkbara bootup alternativ. Nu ger jag upp, ser jag en f*ckin' Qompaq till, då skriker jag! :x :P
Laddar ner Hiren's Boot CD 9.8, ska tydligen vara bra, inga av mina andra recovery cd's gillas ju av Compaqen, funkar det inte med den..
Så skumt alltså, den startar upp snabbt, felfritt och fint med winxp, men så står de logga in med password när jag inte ens skapat password någonstans, fanns inga passwords innan heller, då kunde jag logga in, fast uppstart tog typ 30min. Inget hjälper nu.
Med alla andra sorters datorer har jag lyckats fixa, men aldrig med någon Compaq, very strange! :OO
Jaja, hoppas ingen Compaqlover tar illa upp, utan har någon fantastisk idé? ;)
YEEEEEEES, yes,yes I did it!
Men det visade sig vara ett löjligt enkelt fel, efter mycket googlande iofs.. denna äldre laptop (och säkert många andra äldre datorer som i princip är redo för soptippen) kunde inte läsa DVD skivor. Så när jag brände om skivorna jag brukar använda till vanliga CD-R skivor, reagerade datorn.
Den surrar på fint här, är supersnabb i uppstart och shutdown, antagligen pga att den surrar på enbart 5 GB.. och hårddisken lagad etc, etc..
colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg
Det är väl iofs inte så konstigt att en cd-läsare inte kan läsa dvd:er...det brukar ju även stå på enheten vad den har för formatstöd.
clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg
Hehe, för oss lite äldre så är det förstås en självklarhet att DVD-läsare inte alltid finns på gamla datorer.