webForumDet fria alternativet

Virusproblem - adtrgt.com

10 svar · 1 007 visningar · startad av DanneSt

DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Nån som är duktig på att få bort virus?

Jag har fått in nåt virus (min kära lilla 6-åring har börjat spela spel på Internet och är en hejjare på att klicka på "Ja"...) i min stationära dator som smäller upp popup's i IE och FF varannan gång fast jag alltid kör med FF. Popup:en länkar till reklam på svenska och engelska från domänen 'adtrgt.com'.
Hela burken har blivit seg också.

Har kört djupanalys med ESET NOD32 och den hittade en del godsaker som deletades/satts i karantän. Har även kör Ad-Aware men viruset kvarstår. x(

Är det någon som har nåt tips på hur jag ska bli av med det?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Prova Spyware S&D och MalwareBytes.

septorMedlem sedan nov. 2003208 inlägg

Eller SpywareBlaster
Det brukar blocka och skydda det mesta både för IE och FF! :)
Men det tar visserligen inte bort virus som ligger på datorn.

Testa gärna att installera något annat virusprogram tex Norton 360.

Hoppas att det löser sig!

Håller på att låta Spyware söka och "destroya" för fulla muggar just nu. Den hittade en del kan jag lova och ville starta om för att ta bort de filer som var låsta...

Återkommer med resultat imorgon!

septorMedlem sedan nov. 2003208 inlägg

Hur gick det?

Spybot hittade en mängd filer som jag deletade. Troligen deletade jag för hårt för nu får jag 6-7 errormeddelanden ("ingen disk") så fort jag försöker öppna ett dokument (office, pdf etc., dock öppnas dokumentet efter att man klickat bort meddelandena) samt att jag inte längre kan se USB-pinnar! Det plingar till när jag stoppar in dem men de dyker inte upp i Utforskaren eller i "Skicka till...".

Popup-problemet är iaf borta men fortfarande har jag ett osynligt FF-fönster som bara syns i aktivitetsraden som heter "Advertisement". Den går att klicka på men inget händer. Högerklick funkar inte. I Aktivitetshanteraren syns den, och avslutar jag den aktiviteten så stängs alla FF-fönster ner!

Är det bara att formattera om hårddisken? :(

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Nej, men kör hijackthis och posta loggen, ska finnas en tråd här på wF om var du postar. Posta annars här.

http://www.hijackthis.de/

Har sökt efter den "rätta" tråden för hijackthis-rapporter men hittar ingen bra, så jag lägger upp den här då istället.

Provade först att analysera den på deras egen sajt och ser då att det tydligen finns nåt skumt som heter "pidle.exe", samt tre okända potentiella monster. Tittade i Utforskaren efter pidle.exe men där var tomt, bara mappen fanns. Tog iaf bort mappen, körde om loggen och analysen men får samma resultat...

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

DanneSt skrev:

pidle.exe

http://www.sophos.com/security/analyses/viruses-and-spyware/trojmatcasha.html

Troj/Matcash-A is a Trojan for the Windows platform.

Troj/Matcash-A includes functionality to access the internet and communicate with a remote server via HTTP.

When first run Troj/Matcash-A copies itself to <User>\Application Data\pidle\pidle.exe and creates the file <Temporary Internet Files>\fbk.sts.

The following registry entry is created to run pidle.exe on startup:

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
pidle
<User>\Application Data\pidle\pidle.exe

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Se mitt svar här om du vill ha riktigt bra hjälp med att få bort skräp från din dator. De ger dig hjälp om du postar din hijackthis-log. Se till att följa instruktionerna bara :)

Arbetet går framåt. Har följt Compusa's tips och hittade 26 st elakingar. Har inte hunnit testa igenom allt (det kom en HÄÄÄÄRLIG hockeymatch i vägen, och nu har sambon fräckt nog satt sig vid burken), men det lilla jag hann kolla så verkade det se bra ut förutom att felmeddelandet "Windows - Ingen disk" fortfarande dyker upp 10-15 gånger vid uppstart av alla program. Fick även ett ett meddelande om att det inte fanns något diskutrymme när jag höll på att installera ett av programmet (trots 40 GB ledigt) så jag måste nog köra en reparationsrunda med Windows-skivan.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)