Mr TMedlem sedan maj 20071 147 inlägg
Söker ett program för att logga dataflöde. Tanken är att koppla in mig mellan 2 enheter och logga signalen.
Drömmen är:
Har ett kontinuerligt dataflöde med 4*8bitar (+start,stop och paritetsbit) som jag vill läsa av. Tänkte om det finns ett program där man kan plocka bort och konvertera bitar till decimala siffror.
Tack på förhand.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Är det en seriell sniffer du är ute efter typ RS232 eller RS485?
I just detta fallet är det en 9-poliga D-SUB-kontakt jag vill logga. Själva pinkonfigurationen har jag inte koll på då jag plockar signalerna innan själva kontakten.
Som du kanske börjar förstår är det inte vanliga standarder jag jobbar med utan industrimaskiner, vars konstruktörer har egna pinkonfigurationer och protokoll. Det är därför jag vill kunna logga ett signalstråk och sedan ägna kunna annalysera det utefter eget huvud för att lösa problem när et börjar krångla.
Har på https://www.versiontracker.com funnit några program, men vill gärna veta om någon har provat dom eller liknade program.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
På den niopoliga kontakten kan du inte få mer än två tåtar att kolla på!
Jag har någon sniffer i "skrubben" men det är bara att testa med en breakkabel. Du kan inte skada något.
Sök på "pinkonfiguration 9 d-sub"
De flesta sniffer kan kolla in och ställa in baudraten samt stopbitar själva.
Börja här
http://www.partman.se/product/products.asp?s=22&ss=161&l=2
Lasp : Har du själv provat några bra program för att "sniffa" och annalysera datatrafik ?
Ett annat område jag skulle kunna tänka mig använda detta på är att "spara en dataström". Har 2 apparater som komunicerar, i detta fallet en PC och en frekvensomvandlare. Datorn ställer om frekvensomvandlaren i 2 olika lägen. Nu vill jag ta bort datorn och använda den PLC som finns till hands och skicka samma signalflöde till frekvensomvandlaren och ¨på så sätt ställa om den.
Hade jag kunnat loggat och se dataflödet mellan dom båda hade jag kunnat simulera det från PLCn.
Det är ett exempel på vad jag vill kunna göra, men att bara se flödet skulle också räcka långt.