webForumDet fria alternativet

Program att bygga webbstruktur med

9 svar · 1 502 visningar · startad av mikkeX

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Jag har mest bara använt mig av ordbehandlingsprogram för att bygga upp informationsstruktur på webbplatser, men finns det någon som har ett tips på ett bra program som man kan göra det med istället? Där man lätta kan lägga till undernivåer och flytta runt dem. Det bör vara till windows elle linux.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

"informationsstruktur"??? "Flytta runt"??? Vad menar du?

Alltså ett program för att sätta informationsstrukturer (eller informationsarkitektur om man föredrar det uttrycket) på webbplatser, du har en meny och under den menyn så har du sidor eller undermenyer, typ:

Familj & omsorg
|-Ansvariga politiker
|- Barn och unga
      |-Anmälningsskyldighet
      |- Boende för barn och ungdomar som behöver stöd
|- Begravning och kyrkogårdar
      |-Begravning
            |-Gravsättning
            |-Ceremoni

osv.

Fast ett program som man gör det med, typ flödesschema med byggklossar som man flyttar runt för att hitta den optimala informationsstrukturen (har testat programmet Dia för detta men är inte nöjd - http://dia-installer.de/index_en.html)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Danne V skrev:

"informationsstruktur"??? "Flytta runt"??? Vad menar du?

Informationsstruktur: En grafisk plan över hur informationen är placerad på webbplatsen.

Kan man säga.

Lämpliga program för detta skulle kunna vara Visio kanske.. har ju som det mesta i funktionalitetsväg för mjukvaruutveckling etc.

Vill in i det längsta undvika att använda fler Microsoft-produkter, så Visio faller bort just nu.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Informationsstruktur: En grafisk plan över hur informationen är placerad på webbplatsen.

OK, aldrig hört uttrycket. Däremot t.ex. site map, webbplatskarta och arkitektur.

Köp en gammal hederlig flanellograf. http://sv.wikipedia.org/wiki/Flanellograf :)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Kolla in Smartdraw, http://www.smartdraw.com/

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Jag har inte haft tid att börja leta än, men har haft planer på ett liknande program. Då för struktur för servrar, men det fungerar ju likadant.

Fast det är ett krav att det fungerar med Linux. Meddela gärna här om du hittar något.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Visio har ju haft en lång resa och har inte alltid levererat enligt mina önskemål.
Tipset av Fredde Mannen om smartdraw verkar intressant, har tankat ner (och kollat demon) och skall jämföra med just Dia. Skillnaden är ju att Dia funkar i andra Os antar jag.

maggieMedlem sedan okt. 2007184 inlägg

.

.,

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)