webForumDet fria alternativet

Grafikproblem i Microsoft Virtual PC 2007 SP1

4 svar · 657 visningar · startad av lilja

liljaMedlem sedan juli 20041 219 inlägg

Hej,

Jag kör en del utveckling på microsoft virtual pc och har lite problem på en av dessa där jag installerat win server 2003. Grafiken/Skärmen/Fönstret hänger inte riktigt med. Eller uppdaterar sig om man föredrar det.

När jag rör musen över skärmen bli det ibland spår av muspekaren som inte försvinner om jag inte gör något i det området. När jag skriver text ser jag inte texten ibland då jag måste tvinga fönstret att uppdatera sig genom att t.ex. markera och sedan avmarkera texten.

Otroligt störande! Andra VPC där jag kör Windows XP får jag inte detta problemet i samma grad. Jag har inte "trace" påslaget på musen. Jag har testat att tilldela lite olika mängder ram, från 256 till 1024, men det hjälper inte.

Det är alltså inga 3D-grejer jag håller på med utan bara vanlig .Net utveckling.

Någon som har något tips på vad jag kan testa för att minska dessa problem?

Jag skickar med en skärmdump av hur det kan se ut...

grafikproblem.PNG
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Additions installerade?

Bra svar. Missade visst skriva det och ja det har jag. Så det är inte problemet... :)

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Det är ett känt problem sedan länge att vissa processorer från Intel orsakar prestandaproblem. Jag jobbade själv direkt med MS Dev om detta problemet. Det blev ingen fix eftersom det finns diverse workarounds. Detta kan vara det problem du ser om det är så att du kör på en laptop.

Det som händer är att diverse mekanismer slår in när processorn inte går för fullt, vilket påverkar prestandan i VPC. Detta beror på energisparfunktioner som är aktiverade som standard i laptops. De flesta kommer runt problemet genom att ansluta en extern hårddisk via USB, vilket förhindrar att energisparfunktioner drar igång.

Du kan testa om följande hjälper:
1. Avsluta Virtual PC
2. Öppna %appdata%\Microsoft\Virtual PC\options.xml med t.ex. notepad
3. Hitta sektionen med <virtual_machines> och lägg till följande:
<enable_idle_thread type=”boolean”>true</enable_idle_thread>
4. Spara filen och testa pånytt

Hmm, det finns ingen <virtual_machines> ?? Däremot finns en:
<settings>
<virtual_pc></virtual_pc>
</settings>

Jag gissar att det är den men jag skrev in en egen nod som beskrivs på:

http://blogs.msdn.com/virtual_pc_guy/archive/2007/03/27/last-resort-for-performance-issues-with-virtual-pc-on-laptops.aspx

Sen hittade jag några fler tips. En sida som verkar vettig är:
http://kurtsh.spaces.live.com/blog/cns!DA410C7F7E038D!1768.entry

Ska testa lite sen när jag hinner så får vi se vad resultatet blir. :)

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb