webForumDet fria alternativet

Program för att hantera skärmkonfigurationer i Vista

18 svar · 1 216 visningar · startad av @nders

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hepp!

Jag har en laptop (Fujitsu Siemens Celsius H - modellnumret ser jag inte just nu, men jag har för mig att det är 2500).
Grafikkortet är ett NVIDIA Quadro FX 570M och operativsystemet är dessvärre Windows Vista. ( :x )

Jag använder min dator på tre sätt:

1. På jobbet, dockat med två skärmar - en kopplad till vga-porten (1680x1050) och en är ansluten via dvi (1920x1200).
  2. Hemma, en extern skärm ansluten via vga-porten (1600x1200) och eventuellt datorns egen skärm (1920x1200).
  3. Alldeles ensammen - intern skärm (1920x1200).

Windows Vista lyckas aldrig komma ihåg hur jag vill ha skärmarna konfigurerade, så när jag kommer till jobbet får jag oftast lägga en massa tid på att konfigurera om skärmarna - både placering och upplösning, skrivbordsikoner är felplacerade och program öppnas i fel skärm.

Jag vill ha ett program där jag kan välja skärmprofil, och upplösning, placering och vilken skärm olika program öppnas på skall appliceras automatiskt. Allra helst skulle programmet märka vilka skärmar jag har anslutna och därefter automatiskt välja profil.

Någon som testat och har fantastiska tips till mig?

Mvh och tpf,

pimpelonMedlem sedan nov. 200554 inlägg

har exakt samma problem. hoppas någon har ngn smart lösning :)

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

Även jag fast jag misstänker att det är jobb lapen som helt enkelt är knäpp. Nu kan jag visserligen inte installera något på den men det är intressant ändå.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

http://www.mediachance.com/free/multimon.htm
Med detta freewareprogam lär nog Vista komma ihåg att andra monitorer än den primära.

Vista, Multiple monitors, har bättre engelska förklaringar än den svenska.
http://207.46.197.98/Windows/en-US/Help/831e7182-9860-4447-bd3c-bf286a0e2a841033.mspx

En annan fråga, stödjer ditt videokort multibla monitorer?

*What you need for Multiple Monitor support
You need a good multi-monitor video card such as Matrox DualHead, ATI Radeon with dual monitor or NVidia with dual monitor.
And then you need two monitors and operating system such as Win XP or Vista which has multimonitor support.

Other alternative is to use your AGP video card as primary monitor and then add second PCI card as second monitor. (An on-board AGP video can't be used with another AGP)
For three monitors you can use dual AGP video card and another PCI video card.*

http://www.microsoft.com/whdc/device/display/multimonVista.mspx

LoLo skrev:

En annan fråga, stödjer ditt videokort multibla monitorer?

Självklart - användandet av två skärmar funkar perfekt. Enda problemet är att Vista glömmer bort hur jag vill ha skärmarna när jag bytt mellan ovanstånde tre användningsscenarios.

Jag förstår inte heller vad programmet du länkar till skulle göra för att lösa mitt problem. Multi-monitor Taskbar som du länkar till verkar vara ett sätt att förlänga taskbar till den andra skärmen. Varför skulle man vilja det? Den tar ju dyrbara pixlar av min programmeringsyta!

Problemet är alltså att Windows inte lyckas komma ihåg hur jag vill använda skärmarna, men när det väl är inställt funkar allt perfekt.

M@gnus skrev:

Även jag fast jag misstänker att det är jobb lapen som helt enkelt är knäpp.

Det är sannolikt inte mitt problem - alla på jobbet med samma datormodell har liknande problem. Visst kan det vara modellrelaterat - men det låter lite osannolikt. För mig låter det som att Windows Vista suger. (Jag avskyr det nästan lika mycket som jag hatar Lotus Notes.)

Tack för alla tankar och försök! :)

Jag hoppas på förslag på program som folk verkligen använt - för det måste ju faktiskt finnas någon av alla wF:are som löst mitt problem! :)

Fler idéer?

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Nja inte extended utan en till > till flera taskbars, så att du kan öppna olika program i olika skärmar, men jag kanske missförstod frågan. Sry :)

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

Sorry sn@beln för att jag uttryckte mig luddigt. :r Jag menade alltså att min laptop är knäpp och att liknande symtom uppträder på den. :l

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag hade samma problem med min Acer Ferrari, men däremotinga problem alls med min Lenovo. Problemet verkar för det mesta ligga i diverse acceleratorer/funktioner som följer med drivrutinerna. D.v.s. de har motsatta inställningar mot vad man gör i Vista och dessa inställningar "vinner" när maskinen först kopplas till skärmarna. Jag hade ett helsike med detta innan.

För vissa finns det också en task körandes som heter TMM. Gå in i task scheduler och inaktivera den.

Edit:
På min Win7 ligger den under Microsoft/Windows/MobilePC. Borde vara samma i Vista. Denna task körs varje gång en användare loggar på och inställningarna nollställs. Detta kommer också att inaktivera automatisk detektering av multiplamonitorer, så det måste då göras manuellt.

M@gnus - jag förstod vad du menade. :)

legis, jag ska kika lite på dina tips under dagen. Tack!

(Jag hade f.ö. tidigare också en Lenovo - där fanns ju ett hyggligt program från ibm / lenovo som hade hand om allt detta.)

pimpelonMedlem sedan nov. 200554 inlägg

legis - Kanon tips. Funkade kalas med att fimpa TMM! Fan va nice! :)

Nu har jag disäjblat TMM, så får vi se vad som händer, även om det känns som att jag måste ha ett program som löser de olika konfigurationerna.

Återkommer! :)

Hmm. När jag har disäjblat TMM funkar det iaf bra när jag är på jobbet. Dock, när jag ska arbeta frånkopplat får jag 800x600 (uppe till vänster på den egentliga skärmytan) på den inbyggda skärmen. Det innebär att jag inte ser någonting överhuvudtaget, det tog mig 5 minuter bara att logga in i morse för att allt som ska göras sker utanför bild...

Idéer?

Bump. Någon med fina idéer? Jag är trött på att lägga 10 minuter på att fixa skärmkaoset varenda morgon...

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Har du testat att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet?

Jag har den senaste versionen av drivis installerad.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag har inga som helst problem som sagt och jag flyttar kontinuerligt mellan, dockat och odockat och 1 extern skärm till två externa. Dessutom fungerar det utan att ha disablat TMM. Kanske värt att slå Fujitsu en signal?

Det verkar förresten fungera något bättre om man stänger av datorn innan man byter skärmalternativ. Men det vill man ju inte.

Edit: Ja, det kan kanske vara ett alternativ att kontakta Fujitsu. Men det slipper jag gärna. :)

Man skulle kunna säga att problemet har löst sig iom att jag fått sparken och måste återlämna datorskrället till arbetsgivaren. All well that ends well! :e

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Beklagar, så går det när NVidia och andra håller på sina drivrutiner! ;-)
Jag känner med dig.
Det finns en morgondag, som vi inte alltid vet så mycket om.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)