webForumDet fria alternativet

Vilka möjligheter!! 2009

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

1 svar · 394 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

:)
TvåaNollaNoillaNia

Ja tänk så det kan bli!
Ett stort antal dagar som tillhör detta år 2009 ligger framför oss!
Jag som ofta säger att jag kan göra vad jag vill, men inte vet vad jag vill!
Har nog nu funnit några saker som kan vara intressanta att titta närmare på.

Ett enkelt inpasseringssystem för badhuset vårt. Kolla in https://www.Raabadare.se
Här vill jag testa med både magnetkortsläsare, alla har ju kort, och de fina RFID brickor som jag har gott om.
En bra databas med profiler och kanske ett webbgränssnitt när vi sätter systemet på flera dörrar.

Ett Klotter och Tag register på webben för hela stan och alla Fastighetsvärdar.
Där skall man kunna registrerar och lägga upp bilder på klotter och annan skadegörelse.
På det sättet kan man forcera fastighetsägare att sanera och man får en samlad bild av gemensamma taggar som kanske gör det enklare att få stopp på sabbet.

Energiregister där man kan sätta in alla sina elförbrukare i första hand, sätta användningstider och se vad det hela kostar och hur man kan förändra sin egen kostnad.
Kanske med ett 3D program som SweetHome i botten.

Lära mig mera om 1-wire Dallas ds18S20 och andra enskilda temperaturgivare, lite tester med trådlös överföring av signaler till en central maskin. Databas som kan visas på en dynamisk graf.

Hitta ett nytt grafiskt programeringsspråk. Helt enkelt välja mellan Mono och QT kanske.

En del av dessa idéer borde vara intressanta för flera så skicka mig ett mail om vad som kan intressera så kanske vi kan hjälpas åt att få något av detta i luften.
Allt med öppen källkod och förhoppningsvis i Linux som jag numera ser att alltfler av wF använder. §jr

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Inpasseringssystem är något jag skulle vilja testa lite med också. Helst med vanliga kortläsare så man kan använda valfritt kort ur kortleken man redan förfogar över. Dock faller det som så ofta på priset, magnetlös och låskolvar blir lite för dyrt för mitt hobby projekt.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)