hej! Jag skriver egna låtar som jag spelar in på datorn och så, jag undrar om ni vet om det finns nått program som Skivbolagen använder sig av typ, för att göra / lägga in / redigera sina låtar man spelat in?
Gratis eller inte spelar ingen roll vkulle vilja veta om det finns nått likt det skivstudiorna har:)?
redigera egna låtar?
15 svar · 1 628 visningar · startad av Repiv
Pro Tools, Logic eller Garageband kanske?
Ableton Live.
Flyttas från Grafikprogram
Tjena du. Ballt, sånt där har jag också lekt med, hade som en hobbystudio ett tag, det var riktigt kul tider det. Hur som helst, jag är bara lekman, det vill jag börja med att berätta :) jag använde Cool Edit Pro. Riktigt bra "enklare" program, den gamla Cool Edit är gratis. Numera har ju Adobe köpt upp det och det heter då Adobe Audition, som är rätt nice om man vill betala, en liten slant iaf, det finns också något sidospår som heter Adobe Soundbooth, vet inte riktigt vad det är, men det ska vara "i samma anda som Cool Edit" står det på deras hemsida (länk nedan). Detta är kanske inga proffsalternativ som skivbolagen använder, men använder man dem rätt så lär det låta lika bra ändå :)
http://www.adobe.com/special/products/audition/syntrillium.html
tack för alla svar ska se vad det blir:),
jag är ute efter att redigera och hålla på med min egen inspelade musik, exakt som skivstudior gör. vill altså inte ha rean inlagda guitar ljud och göra musik så. men tror pro tools blir det rätta för mig , eller vad tror ni:)?
Repiv skrev:
jag är ute efter att redigera och hålla på med min egen inspelade musik, exakt som skivstudior gör. vill altså inte ha rean inlagda guitar ljud och göra musik så.
Nä, självklart, det menade jag aldrig heller, inte som Dance E-jay och de där programmen, om nåt skivbolag använt sådant borde de ha stryk... :)
Om du väljer Pro Tools så måste du vara medveten om att du endast kan använda det tillsammans med Digidesigns hårdvara. Pro Tools midi-hantering är inte deras starka sida så om du mest vill spela in audio så är Pro Tools svårslaget och bland de mest använda i proffssammanhang. Logic och Garageband funkar enbart till mac och Logic är ett mycket starkt val både för midi och audio, medan Garageband är ett extremt förenklat och nedbantat budgetsequencerprogram, som för den sakens skull ändå kan klara av en hel del. Ableton Live skulle jag bara välja till just livebruk. Reason är bra om du vill använda mycket synthar, programmera trummor och göra loopbaserad musik. Cubase och FL Studio är lite billigare alternativ till både PC och Mac (FL Studio via Boot Camp). Är ganska lika Logic, men jag gillar dem inte alls till samma grad. En smaksak. Soundtrack Pro är ett ljudediteringsprogram som används mycket till ljudläggning och filmmusik. Finns också bara till Mac. I staterna används Digital Performer mycket och har väldigt bra filmmusikfeatures. Audition har jag inte provat, men jag skulle gissa på att det är i klass med Garageband eller på gränsen till FL Studio. Steinberg som gör Cubase har även ett program som heter Nuendo men inte heller det har jag provat tillräckligt för att ha en åsikt om.
edit/
Kort sagt. Om du vill satsa på Digidesigns hårdvara och inte kräver så mycket midihantering så tycker jag att du ska välja Pro Tools. Annars så hade jag valt Logic för Mac och Cubase för PC.
bassebhu skrev:
Om du väljer Pro Tools så måste du vara medveten om att du endast kan använda det tillsammans med Digidesigns hårdvara. Pro Tools midi-hantering är inte deras starka sida så om du mest vill spela in audio så är Pro Tools svårslaget och bland de mest använda i proffssammanhang. Logic och Garageband funkar enbart till mac och Logic är ett mycket starkt val både för midi och audio, medan Garageband är ett extremt förenklat och nedbantat budgetsequencerprogram, som för den sakens skull ändå kan klara av en hel del. Ableton Live skulle jag bara välja till just livebruk. Reason är bra om du vill använda mycket synthar, programmera trummor och göra loopbaserad musik. Cubase och FL Studio är lite billigare alternativ till både PC och Mac (FL Studio via Boot Camp). Är ganska lika Logic, men jag gillar dem inte alls till samma grad. En smaksak. Soundtrack Pro är ett ljudediteringsprogram som används mycket till ljudläggning och filmmusik. Finns också bara till Mac. I staterna används Digital Performer mycket och har väldigt bra filmmusikfeatures. Audition har jag inte provat, men jag skulle gissa på att det är i klass med Garageband eller på gränsen till FL Studio. Steinberg som gör Cubase har även ett program som heter Nuendo men inte heller det har jag provat tillräckligt för att ha en åsikt om.
edit/
Kort sagt. Om du vill satsa på Digidesigns hårdvara och inte kräver så mycket midihantering så tycker jag att du ska välja Pro Tools. Annars så hade jag valt Logic för Mac och Cubase för PC.
jag har pc, så du menar att jag borde välja pro tools?
jo nu när jag väl har fått programmet i datorn.. kan jag spela in det till datorn utan att använda mick? menar nu nån sladd mellan guitar och dator. en sladd som man stoppar i guitaren och ansluter iusb kanske.. bara ett exempel. ni fattar vad jag menar:)
Jag tycker att det verkar som att du börjar i fel ände. Ett enklare program till en början kanske inte är en dum idé.
Att spela in via datorns 3,5 mm ljudingång eller direkt till USB går inte hand i hand med ett behov av ett proffsprogram. Vad har du för ljudkort? Du bör helst ha ett ljudkort med låg latency och med bra AD/DA-omvandling. Sen om det räcker med lineingångar eller om du behöver mickförstärkare vet bara du. Pro Tools kräver som sagt att du använder Digidesigns hårdvara, alternativt deras m-powered-version för m-audio-ljudkort.
Kanske räcker det för dig med en sådan kabel som Gislaved länkar till.
Tänkte låna tråden lite, eftersom det verkar finnas gott om kompetens på området här.
Är det någon som har använt en POD X3 för att spela in med datorn, kanske via USB, och vet hur jag ska göra? Manualen är ju bara snäppet mindre än bibeln :/
StefanBergfeldt skrev:
Tänkte låna tråden lite, eftersom det verkar finnas gott om kompetens på området här.
Är det någon som har använt en POD X3 för att spela in med datorn, kanske via USB, och vet hur jag ska göra? Manualen är ju bara snäppet mindre än bibeln :/
Vad använder du för OS och hostprogram i datorn?
Finns det någon medföljande programvara? Jag har inte använt en sådan själv, men den bör ju dyka upp som vilken annan valbar ljudenhet som helst.
bassebhu skrev:
Jag tycker att det verkar som att du börjar i fel ände. Ett enklare program till en början kanske inte är en dum idé.
Att spela in via datorns 3,5 mm ljudingång eller direkt till USB går inte hand i hand med ett behov av ett proffsprogram. Vad har du för ljudkort? Du bör helst ha ett ljudkort med låg latency och med bra AD/DA-omvandling. Sen om det räcker med lineingångar eller om du behöver mickförstärkare vet bara du. Pro Tools kräver som sagt att du använder Digidesigns hårdvara, alternativt deras m-powered-version för m-audio-ljudkort.
Kanske räcker det för dig med en sådan kabel som Gislaved länkar till.
vet ej ljudkort eller nåt kan kolla upp det, men det vart adobe auditon som program:) ska nu kolal ljudkort o grejjer så kan ni säga vad jag ska ha för kabel ni som vet:)?