QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Är det någon som har erfaranhet av programvaran Kaseya?
Vi funderar på att börja arbeta med den på jobbet, vi har inte hunnit kolla så mycket på den ännu och eftersom det rör sig som ganska mycket pengar så tänkte jag kolla vad andra tycker om den.
Så om någon vet mer om produkten, och kan ge lite tankar och tips så tar jag gladeligen emot.
Tack på förhand.
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Ingen här på wF som kör Kaseya?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jag vill egentligen fråga, exakt vad skall ni göra med den här plattformen? Vad är ert mål?
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Det frågar vi oss också, och våra kunder, men våra säljare verkar inte riktigt förstå att Kaseya inte löser några problem... :)
Det är därför jag vill komma i kontakt med andra som kör det och hör vad dom har det till, och vad dom tycker om det.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Låter som säljare i allmänhet, tycker jag. Sådant fajtas vi mot dagligen.
Är det klienter eller servrar som skall övervakas? Vad skall hållas under uppsikt?
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Det är både servrar och klienter, men mestadels klienter.
Vad som ska övervakas vet vi inte riktigt än, det är det vi håller på att jobba fram. Det är även detta jag ser lite som ett problem med Kaseya, man kan övervaka en massa, men man måste ändå åka ut till kunden för att lösa problemen, eller ta det via remote då, men för då behövs ju inte Kaseya eftersom kunden ändå ringer in så fort ett problem uppstår.
Så i mina ögon blir Kaseya bara en stor svårhanterlig övervakning som bara skapar en massa mer jobb. Är det rätt eller fel? :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Alltså, jag tycker mer det beror på vilket arbetssätt man har. Jag vet ju inte exakt hur Kaseya fungerar, men av det jag läst så verkar det ju onekligen storskaligt. Som de sa; vad du stoppar in får du ut. Jag vet av erfarenhet att inkörning av sådana system kan vara en bitch, men om man gör jobbet bra, så har man enormt mycket nytta av det; under förutsättning att behovet för "prediction" finns. Annars blir det ju mest merjobb.
Men annars, det beror ju på hur ni jobbar, som sagt. Frågan är ju egentligen vad ni anser som ett problem på en klient. En lista med de tio vanligaste eller kanske det mest kritiska felen/incidenterna kan vara bra att gå efter.
Vad kan vara värt att veta direkt på era klienter? Händelser i Eventloggen? Crasher/blåskärmar? Hängningar? Ping?
Sidospår; Vi övervakar ungefär 100 servrar med en kommersiell version av Linuxbaserade Nagios som heter OP5, och använder i samma paket en moddad version av Cacti för statistik, och vi är väldigt nöjda. Vi jobbar ju dock mycket med trender och försöker jobba förebyggande. Vi vill veta om diskarna börjar fylla upp, eller om CPU har gått över en viss gräns under en viss tidsintervall, eller om minnet används mycket, att vissa tjänster är igång, att certifikat inte är "expired", att nätverksinterfacen inte jobbar för hårt osv osv osv. Vi kan dessutom själva, i vilket Windows-kompatibelt språk som helst, skriva egna plugins som vi pollar med NRPE och läser av efter vissa mönster; de kan ju göra precis vad som helst. Jag har t.ex. skrivit ett plugin som kollar att en bluetooth-enhet på en maskin är inkopplad och aktiv.