webForumDet fria alternativet

Olidlig tid med recoveryprogram

8 svar · 1 180 visningar · startad av Dryden

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag var hos en bekant idag för att försöka ge mig på en recovery av en disk, som de nyligen formaterat och ominstallerat Windows XP på. Grejen är den att de trodde att backup av samtliga viktiga mappar var gjord men vid återställningen från backupenheten saknades det ett antal mappar, främst med bilder.

Här kommer jag in i bilden och jag kickar igång ett program jag själv testat (fövisso med några år på nacken) som heter PC Inspector Smart Recovery. Sedan lämnade vi datorn och när vi tittade till den en stund senare (~en timme) hade den kört 1%. Ytterligare en timme senare 2%. Det är en 76Gb-disk vi snackar om så det är inga stora saker.

Det borde finnas något bättre och framförallt snabbare alternativ, där man inte behöver vänta nästan en vecka på resultatet. Jag skulle således behöva tips kring vettiga recoveryprogram, och om de är gratis gör det absolut ingenting. ;)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag testade nyligen med några olika, de två som gick vidare till finalomgång var GetDataBack och RecoverMyFiles, men det sistnämda vann sedan, det lyckades rädda mycket mer än det första av någon konstig anledning.

Hur snabbt gick det?

ehm, det tog en bra stund, kanske 2-3 timmar för att hitta alla filer, sedan lika lång tid för att återställa dem. Då var det en disk på 160 Gb.

Med andra ord är det något som kanske inte står rätt till om mitt ovan nämnda program ovan tog en timme på sig att arbeta sig igenom en procent av disken. :OO

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Final Data har jag använt massor av gånger, det brukar gå ganska snabbt.

Danny skrev:

Jag testade nyligen med några olika, de två som gick vidare till finalomgång var GetDataBack och RecoverMyFiles, men det sistnämda vann sedan, det lyckades rädda mycket mer än det första av någon konstig anledning.

Nu har jag just provat igen, hade ett rar-arkiv på flera Gb, uppdelat i 93 st rar-filer. Med GetDataBack kunde jag rädda arkivet, trodde jag iaf, det gick inte att packa upp pga fel i några rar-filer, MEN, nu har jag just provat samma sak i RecoverMyFiles och där gick det utmärkt! Lite konstigt att det är så stor skillnad egentligen... men men, det är väl skillnad på grejer och grejer, även här :)

Just det, den här tråden kanske man ska avsluta. :)

Vi bestämde oss för Reovery My Files och den löste större delen av återskapandet. Kunden blev toknöjd. :)

...dryden, gick inte att svara på PM, men det där verkar ju löst nu?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)