webForumDet fria alternativet

formatera...moderkort

7 svar · 608 visningar · startad av maggie

maggieMedlem sedan okt. 2007184 inlägg

ska formatera om min dator igen...suck. Men kommer inte ihåg vad som var moderkortet, för visst ska den drivrutinen in först ??
Kan det vara det som heter "intel Mobil chipset" ???
När jag stoppar in skivan med operativsystemet vad ska jag tänka på då ??

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

När du väl formaterat disken och stoppar i skivan så startar installationen automatiskt och det är bara att följa instruktionerna till du är inne i Windows (eller vad du nu installerat) och börjar uppdatera drivrutiner. Här är det aktuellt att hålla reda på vad moderkortet har för beteckning om du tankar ner dom från nätet.

En formatering påverkar inte moderkortet på så sätt att man måste pilla med bios.

Ett moderkort har inte heller bara en drivrutin, det är ett helt gäng olika beroende på vad som är integrerat på kortet - nätverk, ljud, grafik och så vidare. Men allt sånt finns på skivan som följde med moderkortet alternativt på tillverkarens hemsida.

Dock hänger allt på att man vet vad kortet heter, men det brukar stå på kortet nånstans. :)

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Jag har formaterat om mina datorer hur många gånger som helst och jag har ingen aning om vad jag har för moderkort på någon av datorerna. Behöver man verkligen veta det?

maggieMedlem sedan okt. 2007184 inlägg

jag har alltid fått höra

att "moderkortet" ska installeras först, att det är viktigt med ordningen på drivrutinerna...men jag kanske har fel ?? Alltså jag är kanska nollad på detta, men inte rädd för att prova..
På den gamla datorn hette den första drivrutinen Intel chipset och har alltid trott att det var moderkortets drivrutin... men på denna nya datorn så vet jag inte...

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Ditt Chipset är alltid bra att installera först, och har du ett chipset från Intel så är det ju rätt drivrutin. Annars följer det ju med en skriva med moderkortet, använd den så blir det rätt drivare!

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

du kan kolla sedan i enhetshanteraren under system om någon enhet inte är installerad, ofta behöver man installera drivrutiner för chipset, nätverkskort, ljudkort och grafikkort.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Alltså, det fungerar som standard rakt av efter en formatering och nyinstallation av Windows, det är liksom inte så att datorn blir oanvändbar om man inte installerar exakt rätt drivrutiner. ;)

Men för att få det att fungera riktigt bra är nya/uppgraderade drivrutiner bra att ha. Steg ett är från skivan som medföljde moderkortet, då är det bara att köra, men ska man ta ner nya drivare från tillverkarens hemsida gäller det att veta vad kortet heter.

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

:stefan: skrev:

Men för att få det att fungera riktigt bra är nya/uppgraderade drivrutiner bra att ha.

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. :)
Då ska jag kolla på detta nästa gång det är dags.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)