webForumDet fria alternativet

Gammalt Gravis Ultrasound program

Program & appar

4 svar · 553 visningar · startad av Valdorf

Medlem sedan jan. 200144 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag hade ett ljudkort för väldigt längesen som hette Gravis Ultrasound och i installationen av ljudkortet så var det med ett program som hette powerchord eller pwrchords elller dylikt.

Jag har sökt under flera år efter det programmet på nätet men utan resultat... Jag har även mailat Gravis och frågat, de hänvisade mig till olika ftp:er och installationsdiskarna kan man hitta där och ladda hem, men för att kunna installera installtionen av ljudkortet så måste man ha själva ljudkortet (Gravis) i datorn. Och det kortet har jag gjort mig av med för längesen.

Jag minns att jag lyckades att köra programmet powerchord på en dator utan gravis-ljudkortet så just det programmet kan man alltså använda oavsett vilket ljudkort man har. Men problemet är ju att hitta bara powerchord-programmet?

Finns det någon här som kan hjälpa mig? Eller som kanske till och med har just det programmet? :-)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har faktiskt mitt GUS kvar. Det sitter i den första datorn jag köpte, för 14 år sen. Tyvärr står den på vinden nu, men jag provkörde den så sent som förra året och då fungerade den fortfarande. Hårddisken är på 200 MB.

Jag vill minnas att installationsprogrammet var i Dos, så i så fall borde du kunna köra det i Dosbox som kan emulera GUS.

Har letat lite efter installationsdisketterna på internet, och lyckats installera dem i Dosbox, men har inte hittat någon med Power Chords i.

Var hittade du det?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det är inte detta då:
http://www.sonicspot.com/powerchords/powerchords.html

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jo, det är det. Vilka minnen. Ett av de första program jag skrev musik i.

Fast just den där sidan innehöll ju bara lite information om programmet, så den löser ju inte problemet.

Det rör sig alltså om ett kommersiellt program, som ingick när man köpte Gravis Ultrasound. Jag har licens på det, men jag har inte använt det på 13 år. Gick ganska snart vidare till mer avancerade program (först Cakewalk, sen Cubase). Disketterna ligger uppe på vinden någonstans...

Medlem sedan jan. 200144 inlägg

Japp exakt det programmet är det jag letar efter :-D Men det gäller bara att hitta det någonstans. Det var ett av mina första program som jag gjorde musik i också. fast jag är mest ute efter själva funktionen i powerchord där man kunde pricka för vilka strängar man ville ha i ackordet och sen köra något komp på det. Sen ska jag skicka midifilen till mer avancerade program som Reason eller liknande där det finns underbara ljud i.

Men om någon vet ett liknande program som har samma funktioner som Powerchords så skulle ju det fungera bra också.

Som jag skrev så kyckades jag ladda hem installationsdiskarna men för att kunna installera mjukvaran så måste man ju ha gravis-kortet i datorn. Sen minns jag inte vilket gravis-kort det var...

Det finns två länkar till download demo eller homepage längst ner på sidan men dom funkar tyvärr inte. :-/

Det är nog väldigt få på denna jorden som är lika galna som jag med att försöka få tag på det programmet i dagen läge lol

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)