Jag har förstått att det går att installera Mac OS X Leopard på sin PC-burk förutsatt att man har en någorlunda passande hårdvara. Vissa ser detta som olagligt men som jag förstått det så behöver det inte vara det om man betalat sin OS X-licens, men om det ändå är olagligt så får ni väl radera denna tråd.
Är det någon som har gjort detta och kan berätta om det funkar bra? Det jag skulle vilja göra är att köra Final Cut, finns det risk att det inte fungerar med tanke på att det antagligen krävs rätt drivrutiner etc? Någon som har en bra länk, helst på svenska, om hur man ska gå tillväga?
Tackar tackar!
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
http://store.apple.com/Catalog/US/Images/MacOSX.htm skrev:
2. Permitted License Uses and Restrictions.
A. This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. This License does not allow the Apple Software to exist on more than one computer at a time,and you may not make the Apple Software available over a network where it could be used by multiple computers at the same time. You may make one copy of the Apple Software (excluding the Boot ROM code) in machine-readable form for backup purposes only; provided that the backup copy must include all copyright or other proprietary notices contained on the original.
Så det verkar som att det inte är tillåtet.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Får man inte installera OSX på mer än en dator i taget? Och inte installera det på annan hårdvara än den som är Apple-märkt?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Ja, det är väl vad licensavtalet säger? :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg En instans kan jag förstå, men hårdvaran.. ? Om jag bygger en egen maskin får jag alltså inte installera OSX på den?
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg
OveRRidE skrev:
En instans kan jag förstå, men hårdvaran.. ? Om jag bygger en egen maskin får jag alltså inte installera OSX på den?
Inte om det silfver skriver gäller :)
Bygger du en egen maskin är den väl inte Apple-labeled ? ;)
Ok, tackar för svaren allihopa! Men det finns inget annat sätt att köra Apple-programvara på PC på ett lagligt sätt?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
web00132 skrev:
Ok, tackar för svaren allihopa! Men det finns inget annat sätt att köra Apple-programvara på PC på ett lagligt sätt?
Ring dem och fråga? :) Tyvärr ser det ju inte ljust ut - än så länge.
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Min "kompis" kör OS X på sin Thinkpad X41t, som är utrustad med Intels 915-chip. Det fungerar fint, men kan vara lite struligt att få igång till en början - vissa "distributioner" fungerar bättre än andra. Det finns listor över hårdvarukompatibiliteten på osx86project.
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg
OveRRidE skrev:
Får man inte installera OSX på mer än en dator i taget?
Det finns fleranvändarlicenser som tillåter dig att installera OS X på flera datorer.
Apples förhållande till annan hårdvara än sin egen beror antagligen på två saker. Dels vill de naturligtvis sälja sin egen hårdvara och dels vill de inte ha svåra supportfrågor om varför användarens hemmabygge krånglar med Mac OS X.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Majoriteten av apples inkomster kommer ju från hårdvaruförsöljningen och inte försljningen av mac os x.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Gislaved skrev:
OveRRidE skrev:
Det finns fleranvändarlicenser som tillåter dig att installera OS X på flera datorer.
Antog väl det. Jag blev bara lite paff med likheterna mot Windows.
M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg
Gislaved skrev:
OveRRidE skrev:
OveRRidE skrev:
Antog väl det. Jag blev bara lite paff med likheterna mot Windows
Fortfarande med förbehållet Apple-labeled?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
M@gnus skrev:
Fortfarande med förbehållet Apple-labeled?
Jag hoppas jag förstår vad du menar, men jag tror inte Microsoft har något sådant i sina licensavtal såsom vilken hårdvara den får installeras eller ej på. Jag har ju inte lusläst dem, men jag har då aldrig hört talas om det.
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Nej, det vore ju underligt. Microsoft tjänar ju pengar på att deras mjukvara kan köpas och installeras på så många plattformar som möjligt, inklusive Apple-datorer. För Apple är Mac OS X ett sätt att sälja fler datorer. Det är två ganska olika affärsmodeller som båda verkar fungera hyggligt bra.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Du har givetvis rätt. Man kan ju tycka att det är lite synd bara. Ett, vad som verkar vara, så fint operativ borde finnas tillgänglig för bredare spektrum av hårdvara om möjligheten finns.
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Apple har ju som sagt reducerat användningsområdet till en smalare spektrum av hårdvara och då är det lättare och billigare att "säkerställa" att OS:et fungerar på rätt sätt. Apple (eller vem det nu är) slipper då testa trettioelva olika moderkort osv...
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jag förstår givetvis detta, jme, men tycker fortfarande det är synd.