webForumDet fria alternativet

döpa om flera filer

Program & appar

13 svar · 1 363 visningar · startad av Lasse H

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg
Frågan#1

Jag behöver ett program som döper om alla filer i en mapp helt enkelt.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Windows :)
Markera, tryck F2, skriv t ex Bild (1).jpg, tryck på Enter.

Eller så gör du det via en Kommandotolk med hjälp av kommandot REN om du föredrar det.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Kan du DOS?! Isf kan du med fördel använda mitt DosRun.

Annars om du har någon bildvisare vilket du säkert har, typ ACDSee eller FastStone viewer, så kan man köra "batch rename".

SirPeter skrev:

Windows :)
Markera, tryck F2, skriv t ex Bild (1).jpg, tryck på Enter.

Verkar lite Hedenhös över det.

Danny skrev:

Annars om du har någon bildvisare vilket du säkert har, typ ACDSee eller FastStone viewer, så kan man köra "batch rename".

Kan ej DOS.
Ska kolla på IrfanWiew eller någon annan bildvisare :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Total Commander har ett massomdöpningsverktyg som är rätt praktiskt.

Danny skrev:

Problemet med bildvisningsprogram som döper om filer verkar vara att de bara känner igen de vanliga filändelserna som .jpg eller .tiff osv, dvs ej .arw eller .dng t ex

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Lasse H skrev:

Verkar lite Hedenhös över det.

Kanske det men om du hade gjort det direkt så hade du varit klar för sju timmar sedan. ;)

Okej. Ja i vissa bildvisarprogram kan man döpa om alla sorts filer, det verkar inte gå med annat än bilder och video i FastStone heller.

Jag skulle rekommendera att du lärde dig iaf lite DOS. Det är oslagbart till vissa saker. T ex detta. Hmm... men om du använder mitt program ovan, ELLER, öppnar ett DOS-fönster och går till rätt katalog. Så kan du döpa om filerna med följande kommando:

ren filnamn_före filnamn_efter, det går att använda * och ?. Det där beror på hur filnamnen ser ut osv.

Hur som helst. Det finns ett alternativ till. Ta mitt andra program:

http://dannesholk.se/page/program/zip/renamer.zip

Där får du upp lista över filerna och kan redigera listan, antingen direkt i programmet eller i ett annat program. Om du t ex redigerar listan i UltraEdit eller något annat bra program är det en smal sak att ändra filnamn och löpnummer på tusentals filer.

...........

Det där kanske blev lite krångligt. Kolla annars efter något sorts "renamer"-program på Tucows eller liknande sidor, borde finnas massor med sådant om man nu vill installera ett speciellt program bara för det där :)

Danny skrev:

http://www.snapfiles.com/Freeware/system/fwfilerename.html

Bra Danny, där fanns ju precis vad jag behöver.... :bire

SirPeter skrev:

Kanske det men om du hade gjort det direkt så hade du varit klar för sju timmar sedan. ;)

å, nu har jag ca 500 filer till att döpa om fast nu gör jag det utan F2... :)

Okej! (y) kul att det ordnade sig, vilket program valde du? Det verkade vara trevlig sida det där förresten, med omdömen och betyg på programmen.

Medlem sedan apr. 200881 inlägg

CK Rename funkar fint. Saknar dock regular expressions, om det inte finns i nyare versioner än vad jag har.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)