JAreMANNENMedlem sedan aug. 20001 698 inlägg
Vi använder Live Messenger en hel del på jobbet när vi skriver till varandra och medarbetare på annan ort.
Problemet är att i de flestas fall är det våra privata Messenger-konto som används, vilket betyder en massa meddelande från privata kontakter under arbetstid.
Finns det något sätt att undvika detta?
Jag tänker mig ett typ av "@ work mode" där det ligger ett aktivt filter som endast tar emot meddelande från utvalda kontakter. En fördel är om man visas som offline för de som inte finns med i listan över arbetskontakter.
Man skulle kunna skapa egna "på-jobbet-konton" för Live Messenger men det vore skönt att slippa det.
Det går inte hålla på att blocka massa användare varje dag..det blir för jobbigt :)
Tack på förhand!
MetatronMedlem sedan dec. 200698 inlägg
Självklart skall ni skapa jobbkonton bundna till er jobb mail. Detta fungerar utmärkt.
Är ju relativt enkelt att skapa live konton med icke hotmail addresser
Jo visst går det, men min fråga var mer att OM det finns något annat sätt att lösa det på :)
Likväl som att regga massa nya konton där våra anställda kan lägga till vilka kontakter de behagar så är jag nyfiken på om det finns ett alternativ till det.
MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 528 inlägg
Jag körde Messanger Plus förut med ett tillägg som hette nått med "group". Man lägger sina jobbkontakter i en egen grupp, sen går det utmärkt att sätta just den gruppen i "online" eller "offlineläge".
Om du söker lite hittar du säkert min tråd där jag frågade om samma sak.
MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 528 inlägg
Sökte själv istället och hittade min tråd:
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1349460#post1349460
Det funkar så att du lägger jobbkontakterna i en grupp och dina vanliga i en annan.
Sen kan du spärra en hel grupp från att kontakta dig när du är jobbet / hemma.
Dom du spärrar ser dig som offline, precis som vanligt.
Det här funkade jättebra för mig iaf.
MetatronMedlem sedan dec. 200698 inlägg
Jo jag förstår.
Men om man har som standard att alla nya på företaget får ett konto när de börjar så är det suveränt. Man slipper dels som anställd bli störd av privata kontakter samt att chefen vet att den anställde inte sitter och chattar med tex sin mamma.
Och som anställd kan man logga in hemma utan att slippa ha med jobbrelaterade saker att göra.
Folk kan inte se när man är online osv.