DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Jag har kommit över en gammal IBM Aptiva (Pentium II) som jag tänkte nyttja som hemmaserver. Har flera datorer och vill kunna komma åt alla mina samlade filer från ett och samma ställe. Har några några externa USB-diskar som jag tänkte koppla på.
Går det att sätta upp en FTP-klient och komma åt sina filer från jobbet så är det ett plus. Vad är då bästa lösningen?
- Windows Home Server?
- Linux?
- Nåt annat?
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg linux ... billigast .
annars skaffar du en wippies box o koplar in diskarna till sen mappar du upp dom på din hemadator o installerar filezilla ftp server ...
Pris = gratis
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Linux är bäst såtillvida att det går att anpassa helt efter dina behov. Dock kräver det ju att man har lite intresse i och med att det inte bara är att peka och klicka. Men allt går att fixa och när du väl satt upp det har du en stabil och effektiv lösning som går dag ut och dag in.
Jag rekommenderar någon Debianbaserad distribution eftersom det är enkelt att installera program i dessa. Även om det inte behövs något grafiskt gränssnitt så rekommenderar jag det om du är ny med Linux. Välj Xubuntu om du har ont minne, annars Kubuntu.
För att installera en ftp-server (eller en sftp-server rättare sagt, vilket rekommenderas eftersom den är krypterad) skriver du följande i en debianbaserad distribution (som exempelvis xubuntu och kubuntu):
sudo apt-get install openssh-server
Det kommandot gör att den senaste versionen av serverprogrammet laddas ner, installeras och konfigureras och sedan övervakas det med "automatiska uppdateringar" så du får reda på när det släppts en nyare version.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Skulle också valt någon Debian-baserad Linux för ett sådant ändamål.
Vet inte om du tänkt på det, men en så gammal dator har förmodligen inte USB2.0.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
muskot skrev:
Vet inte om du tänkt på det, men en så gammal dator har förmodligen inte USB2.0.
Om den är så gammal som Pentium II, har den öht usb då? Men ett expansionskort löser ju den biffen. :)
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Den har hela två st USB-portar (!) på baksidan, men såklart inte 2.0. Tänkte i så fall sätta in ett nytt USB2.0-kort för att få upp farten. (Kom på en sak, finns det något ev. hinder i att moderkortet är gammalt?)