Jaha, nä jag chansade på ovan nämnda metod. Fast jag fick flytta grejjer först...
Här ska jag beskriva den snabbaste och bästa (?) metoden (kan gå snabbare över nätverk men nu körde jag inte över nätverket):
-
En dator med två hårddiskar. Systemet ligger på den ena, och endast den ena.
-
Flytta allt som du inte vill ha med i den virtuella maskinen (hädanefter kallad VM), till den andra hårddisken (icke systemdisken). Det är nämligen så att man måste konvertera en hel disk, minst.
-
Se till att du har administratörsrättigheter och starta sedan VMware Convert och konvertera det aktuella systemet, VÄLJ bort den andra hårddisken som inte innehåller systemet, lägg VM'en på den andra hårddisken. Detta kan ta lång tid. För mig tog det 3-4 timmar, då var det iofs 22 Gb eller så på systemdisken. (det finns en version av VMware Convert som man kan bränna som CD och då boota upp med och då lämnas det ingen foot-print alls i den befintliga installationen, men, då ska man ha den versionen också)
-
Nu är det klart. Du kan nu öppna VM'en i VMware Player, systemet där i kommer hitta en massa nya enheter och det kan ta en stund och någon omstart innan allt verkligen är klart (för mig hängde den sig först så jag trodde att det aldrig skulle fungera, men sedan funkade det bra). Man bör installera VMware Tools på VM'en när man fått igång den.
Det fungerar hur bra som helst!! Helt otroligt program det där. Nu ska jag ha min VM som isolerad labbmiljö.
Två saker jag tänkte på:
- För att kopiera över filer mellan VM'en och den "riktiga" maskinen så är det väl enklast via nätverket. Vet inte exakt vilken av de tre alternativ man ska välja, jag tog bryggad.
- Allokerat minne för VM'en är en gåta. Jag har 2 Gb fysiskt i min dator. Men den rekommenderade 256 Mb för VM'en, trots att jag kör en fullmatad XP där. Ställde upp den på 512 Mb iaf, men det tror jag ändå blir för lite för att det ska vara njutbart, för jag kan inte tänka mig att XP i VM är mindre minneshungrigt än IRL :) ...ska man köra XP där i borde man ju iofs kanske köra microXP men jag har ingen lust att installera om systemet.