webForumDet fria alternativet

Dränkt i "spam"

3 svar · 692 visningar · startad av casca

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Har ett par olika IMAP-konton och visst har man fått lite spam och så tidigare, men nu har det hänt något. Loggar in ungefär en gång om dagen för att rensa och märkte idag att jag hade 671 (!!) olästa meddelanden... alla har Undelivered Mail Return to Sender i ämnesraden.

Hur sätter man stopp för det här? Tydligt är ju att någon använder en icke-existerande användare under min toppdomän som avsändare, men går det inte att kontrollera att ursprungliga avsändaren faktiskt är den mailadressen som finns i spam-mejlet?

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det finns sätt att låta mailservrar kontrollera ifall avsändaren är legitim, men de är långt ifrån något som används som standard. Det finns t.ex. tekniker som kontrollerar avsändaradressens domännamn och via mx'en kontrollerar att från-ip stämmer eller att användaren faktiskt existerar. Jag tror det är lite beroende på vilken form av teknik man använder. Sen kräver det ju mjukvara eller stöd på de kommunicerande mailservrarna.

Jag har bara skummat lite på ytan på sådana där saker, men har själv stött på lite problem i samband med falska positiver som fastnat på grund av sådana "filter".

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Men ah, jag tror jag har hittat en lösning: hos mitt webhotell var det inställt så att alla icke-existerande användare skulle vidarebefordras till "standardmailboxen", något som gick att stänga av. :)

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ja, det går ju också.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)