webForumDet fria alternativet

Ett litet tunt Windows!

17 svar · 1 013 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Nu när EeePc börjar dyka upp blir det mer och mer aktuellt med ett litet (tunt) OS av exempelvis WinXP. Har kollat lite på nLite men är det någon som har tips om vart man kan börja studera för att lösa detta. Asus EeePc har ju bara 4Gb SSD så man vill ju spara på utrymme. :OO

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Är det en tunn klient du är ute efter eller ett bantat OS bara?

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag håller just nu på att installera XP på min EeePC, följer den här guiden: http://www.i64x.com/eeexp.php

Bra Anders, jag har precis lagt en halvtimme på att göra (rått) eller fel selektion på alla knapparna och ställena som nLite har möjlighet till.
Det var många tangentbord att ta bort ;-)
Nu skall jag testköra i Virtualbox först.
Jag har fått ner installationsfilen till 333Mb istället för drygt 600.
Så har jag gjort en tyst installation av det hela.

Jag fick ner den till 152 MB, installerat och klart på EeePC, funkar utmärkt :)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Det kan även vara en idé att sätta på NTFS-komprimering för hela disken. Vet dock inte hur mycket det påverkar prestandan.

Skall ta en runda till i morgon . På disk blev den runt 900Mb Bör kunna gå att få ner nu när jag läste igenom den installationsbeskrivningen som Anders tipsade om.

min installation var runt 500MB efter att ha installerat drivrutinerna för EeePC

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Får man kidnappa tråden och fråga om ni är nöjda med maskinen? Verkar vara en bra dator med tanke på prislappen. Hur är skärmen? Och kör ni någon extern disk också?

För tidigt att säga än, jag har ett 8GB SD-kort i men skärmen är på tok för liten. Rätt stor omställning att gå ifrån (3x) 1680x1050 till 800x480, myyyyyycket scrollande. jag skulle nog vänta på 9"-skärmen iaf.

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Vad är anledningen till att ni byter OS i era eee?
Är det av gammal vana eller trivs ni inte med den dist som ligger på?

Har ni testat att modda, det så man får en "vanlig linux". typ KDE desktop?

/pebi

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

Finns ju TinyXP... men det är tyvärr "olagligt". http://www.idg.se/2.1085/1.170509

pebi -> gillar inte linux överlag, känner mig mer hemma på windows och när det är möjligt, varför inte?

aleborg skrev:

pebi -> gillar inte linux överlag, känner mig mer hemma på windows och när det är möjligt, varför inte?

OK, var bara nyfiken.
Jag gillar verkligen min eee med original OS. (saknar väl bara inbggt 3g, det är så fullt med en lös slängade usb dongel)
Men å andra sidan gillar jag generellt andledningen "för att jag kan" så det var absolut inget inlägg i "det eviga kriget med linux twist"

/pebi

Håller med om att det som följer med EeePc inte är dumt alls.
Jag väntar ett tag och testar, där finns ju både FF och TB samt Oo.
Tycker dessutom att hela paketet känns mycket bra. Skärmen är liten, men tydlig.
Hade bara PC City inte klantat sig med strömförsörjningen så skulle jag varit gladare.
Återkommer med rapport i denna tråd

En skön lite rackare!

Precis som Moogly inte skulle tillbaka till människobyn så tänkte jag behålla operativet som följde med Asus EeePc.
Jag är riktigt imponerad av det de har stoppat in i SolidStateDisken.
En sådan här maskin, med det installerade operativet, kommer jag att rekommendera för några av mina vänner.
Det är enkelt och intuitivt och dessutom snabbt.
Men snabbt går det även med XP ombord om man använder nLite och bänder lite på vilka saker som skall skjutsas med in.
En helt superb liten manual som berättar om hur man kan göra återställning och även hur man beter sig för att lägga in XP Sp2 på maskinen.
Grabben gjorde det på sin och är jättenöjd.
Varför lägger man då in XP (Microsoftbyn) jo man vill ha det hela som man är van vid, på svenska och möjlighet att köra de program som är utvecklade för Windows.
Maskinen kan då sättas fast på tanken och trigga både GPSdata och allt från insprut till all annan elektronik.
Men när kommer jag åt det Linuxsystem som Asus har lagt in på EeePc på svenska och som är körbart i andra maskiner?
Jag tycker att detta är värt att titta närmare även på fullstora maskiner. Rätta mig om jag har fel säger Lasp.

Lasp skrev:

Rätta mig om jag har fel säger Lasp.

Nej, jag tycker som redan framgått du har rätt, men visst saknas det ett inbyggt 3G kort
Jag har läst lite på eeeuser.com om moddar där folk byggdt in ett mini-pci 3g kort.

Men den var ju ganska billig, och de som kommer till julhandeln har det nog, eler vad tror ni?

/pebi

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag köpte en eee pc 900 i USA, gick på ca 3600 och då får man större skärm och 20GB SSD (Linux-varianten), den var rätt svår att få tag på eftersom tillgången är begränsad, men det kan vara ett tips för de som har ärenden i USA. Den säljs väl även i UK och en del andra länder men som jag förstår det så levereras den med ett sämre 4400mAh-batteri där, av någon outgrundlig anledning.

Jag kör Linuxvarianten just nu, men tänkte dra in XP i helgen. Har inte hunnit leka med den alls ännu tyvärr, men den verkar väldigt trevlig. Avsaknaden av 3G är dock kass, som folk redan skrivit. En mobil dator måste också ha mobilt internet, så det blir att fixa det på något sätt.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)