webForumDet fria alternativet

Får inte igång MS Virtual Server

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

7 svar · 661 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag tänkte lära mig Windows Server 2008. Jag laddade ner MS Virtual Server, men hur skapar jag en virtuell maskin så jag kan installera Windows Server 2008?

När jag går in på "Virtual Server Administration Website" så får jag under "Specify Virtual Server:" felet:

Could not connect to Virtual Server. Please add the Virtual Server administration website to the Internet Explorer trusted sites list.
You can specify an alternate Virtual Server below.

...och jag kommer bara dit igen när jag försöker skapa en ny Vituell Maskin från menyn. Vad gör jag för fel?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Brandvägg och precis som det står i meddelandet. Är tjänsten igång överhuvudtaget? Är IIS igång etc? Finns inte mycket att gå på med ovan info.

legis skrev:

Brandvägg och precis som det står i meddelandet. Är tjänsten igång överhuvudtaget? Är IIS igång etc? Finns inte mycket att gå på med ovan info.

Försökte lägga till sidan i betrodda webbplatser men fick meddelandet att den redan fanns där. IIS installerades i installationen för VS så den tycker jag borde vara rätt konfad och Brandvägginställningarna fixades också under installationen har jag för mig. Det är ju bara på den lokala datorn jag tänkt använda det så brandväggen ska väl egentligen inte spela någon roll.

Håller med om att det inte är mycket info att gå på, det är därför jag frågar här ;)

Finns det ens någon Virtuel Server att ansluta till?

Jaha, så admin-websiten visas? Isåfall måste du skapa en gäst först innan du kan börja installera i den. Jag trodde att inte ens adminsiten svarade.

legis skrev:

Jaha, så admin-websiten visas? Isåfall måste du skapa en gäst först innan du kan börja installera i den. Jag trodde att inte ens adminsiten svarade.

Ja, helt riktigt admin-websiten visas, men kommer inte längre. Har försökt att skapa en virtuell maskin där, men får bara fram felmeddelandet som jag skrev i första inlägget. Vad menar du med gäst? är det inte en virtuell maskin du syftar på? ...i annat fall, hur skapar jag en gäst?

Jo, men du får välja Create under Virtual machines, inte Add. Om detta stämmer redan, så återställ inställningarna för Trusted Sites i IE. Du kanske har fipplat runt med något där tidigare? Se också till så adressen stämmer med den plats du går till via länken när du försöker skapa en ny gäst (virtuell maskin). Skulle jag gissa, så ligger problemet i att activex- eller script-inställningarna under Trusted Sites inte längre är default.

legis skrev:

Jo, men du får välja Create under Virtual machines, inte Add. Om detta stämmer redan, så återställ inställningarna för Trusted Sites i IE. Du kanske har fipplat runt med något där tidigare? Se också till så adressen stämmer med den plats du går till via länken när du försöker skapa en ny gäst (virtuell maskin). Skulle jag gissa, så ligger problemet i att activex- eller script-inställningarna under Trusted Sites inte längre är default.

Det var just Create, jag valde för att försöka skapa en virtuell maskin tidigare, men får som sagt felmeddelandet som jag skrev i första inlägget. Grejen med "Internetalternativ>Säkerhet>Tillförlitliga platser", är att adressen inte syns, det går inte heller att lägga till för då får jag som jag sagt tidigare att platsen redan finns, tror att localhost alltid är Tillförlitlig plats.

Men nu när jag installerat SP1 i Vista, så funkar inte Admin-sidan alls... Det är var riktigt bökigt, överväger att titta på VMware istället.

Anropa inte med localhost, anropa med maskinnamnet/domänen. Lägg sedan till denna adress och bocka från att adressen måste innehålla https.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)