webForumDet fria alternativet

Gratis operativsystem

11 svar · 992 visningar · startad av Midnightstar

MidnightstarMedlem sedan mars 200817 inlägg

Tacksam för tips om det går att få tag i gratis operativsystem någonstans, ev. Windows 2000

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

http://www.ubuntu.com/

Jag känner till Linux, men finns det inga andra alternativ ?

Jag har en produktnyckel till Windows Prof., men ingen skiva, går det att ladda ner ?

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

Om vi pratar gratis i samma mening som lagligt så är det väl Linux, OpenBSD eller dylikt som gäller vad jag vet. Inte Windows alltså.

kajusMedlem sedan sep. 2000221 inlägg

Midnightstar skrev:

Jag har en produktnyckel till Windows Prof., men ingen skiva, går det att ladda ner ?

Om det är din produktnyckel. Borde det väl gå att ladda hem, lagligt alltså, eller?

yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg

Vad ska du använda din dator till? Använder du inte massor av program som kräver windows så kan du ju t ex installera Xubuntu som är snabbt.

Jag hjälper en bekant med hennes bärbara och hon vill absolut ha windows. På undersidan av datorn finns produktnyckeln, men hon köpte den begagnad och skivan fanns inte kvar. Tror inte hon vill lära sig något annat op-system.

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Hennes alternativ är då:

a) Vara olaglig och ladda ner Windows.
b) Köpa ett nytt exemplar av Windows.
c) Använda Linux

Jag rekommenderar c. Kan hon så mycket om Windows att hon behöver lära sig Linux så kommer hon inte ha några problem med det. Är hon bara en vanlig användare så är inte Linux så annorlunda.

Linux är ju ändå gratis så det finns ju inget att förlora. Prova med det först. Funkar det inte så kan man ju alltid köpa Windows.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Kolla om licensen är OEM (bundlad med hårdvaran) först, jag har för mig att OEM-nycklar inte passar till annat media. Sitter nyckeln under en bärbar är den garanterat OEM.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

tydal skrev:

a) Vara olaglig och ladda ner Windows.
b) Köpa ett nytt exemplar av Windows.
c) Använda Linux

d) Köpa / låna / skaffa ett media med operativsystemet som passar nyckeln?

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)