Tacksam för tips om det går att få tag i gratis operativsystem någonstans, ev. Windows 2000
Gratis operativsystem
11 svar · 992 visningar · startad av Midnightstar
Jag känner till Linux, men finns det inga andra alternativ ?
Jag har en produktnyckel till Windows Prof., men ingen skiva, går det att ladda ner ?
Om vi pratar gratis i samma mening som lagligt så är det väl Linux, OpenBSD eller dylikt som gäller vad jag vet. Inte Windows alltså.
Midnightstar skrev:
Jag har en produktnyckel till Windows Prof., men ingen skiva, går det att ladda ner ?
Om det är din produktnyckel. Borde det väl gå att ladda hem, lagligt alltså, eller?
Vad ska du använda din dator till? Använder du inte massor av program som kräver windows så kan du ju t ex installera Xubuntu som är snabbt.
Jag hjälper en bekant med hennes bärbara och hon vill absolut ha windows. På undersidan av datorn finns produktnyckeln, men hon köpte den begagnad och skivan fanns inte kvar. Tror inte hon vill lära sig något annat op-system.
Hennes alternativ är då:
a) Vara olaglig och ladda ner Windows.
b) Köpa ett nytt exemplar av Windows.
c) Använda Linux
Jag rekommenderar c. Kan hon så mycket om Windows att hon behöver lära sig Linux så kommer hon inte ha några problem med det. Är hon bara en vanlig användare så är inte Linux så annorlunda.
Linux är ju ändå gratis så det finns ju inget att förlora. Prova med det först. Funkar det inte så kan man ju alltid köpa Windows.
Kolla om licensen är OEM (bundlad med hårdvaran) först, jag har för mig att OEM-nycklar inte passar till annat media. Sitter nyckeln under en bärbar är den garanterat OEM.
tydal skrev:
a) Vara olaglig och ladda ner Windows.
b) Köpa ett nytt exemplar av Windows.
c) Använda Linux
d) Köpa / låna / skaffa ett media med operativsystemet som passar nyckeln?