webForumDet fria alternativet

Öppna en korrupt .jpg

Program & appar

13 svar · 1 233 visningar · startad av Lasse H

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg
Frågan#1

Har försökt med Photoshop "open as" men det funkar inte.
Den säger att det är något fel på filen.

Finns det något sätt att laga filen på?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Beror på vad det är för fel. Vad kan ha hänt med filen? Vad vet du om den? Storlek/upplösning?

Om det inte är din fil kanske den är i något annat filformat...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag har ibland kunnat öppna korrupta filer i Graphic Converter (Mac OS X) och sparat om dom. Är filen tillräckligt liten för att ladda upp här - gör det så ska jag testa.

Annars - maila mig off-list.

tydal skrev:

Beror på vad det är för fel. Vad kan ha hänt med filen? Vad vet du om den? Storlek/upplösning?

Om det inte är din fil kanske den är i något annat filformat...

En kompis mailade mig den och ville ha hjälp att öppna den.
Filändelsen är .jpg och den är på 1,2 Mb.

Danne V skrev:

Jag har ibland kunnat öppna korrupta filer i Graphic Converter (Mac OS X) och sparat om dom. Är filen tillräckligt liten för att ladda upp här - gör det så ska jag testa.

Annars - maila mig off-list.

Danne, vilken mailadress ska jag skicka till?

Lasse H skrev:

En kompis mailade mig den och ville ha hjälp att öppna den.
Filändelsen är .jpg och den är på 1,2 Mb.

Hmm... Då kan det ju vara vad som helst - ja, om du inte vet hur kompisen fått tag i den. Öppna den typ i Wordpad (Start, kör: wordpad) och kolla hur den ser ut i början. JPEG-filer har JFIF typ några tecken in.

Annars; virus@tydal.nu

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

http://www.irfanview.com/
irfanview gör att du kan se jpeg filen. Rekommendation... http://www.jpeg.org/faq.phtml?action=show_answer&question_id=q3f042a257f0e2

tydal skrev:

Hmm... Då kan det ju vara vad som helst - ja, om du inte vet hur kompisen fått tag i den. Öppna den typ i Wordpad (Start, kör: wordpad) och kolla hur den ser ut i början. JPEG-filer har JFIF typ några tecken in.

Bra idé det där.
Jag jämförde en okej .jpg med denna i wordpad.
Ser inte ut som det är en bild över huvud taget i alla fall liknar dom inte varandra och finns inget JFIF i denna.

LoLo skrev:

http://www.irfanview.com/
irfanview gör att du kan se jpeg filen. Rekommendation... http://www.jpeg.org/faq.phtml?action=show_answer&question_id=q3f042a257f0e2

Jag har Irfanview och den kan heller inte visa bilden.

tydal skrev:

Annars; virus@tydal.nu

FYI:

Jag försökte öppna filen åt Lasse igår genom att använda några knep och program som alltid funkat på andra korrupta bildfiler. Men det gick inte alls. Öppnade även i ett program som heter "Resorcerer" som visar datan i filen. Det jag såg gav skäl att tro att det inte är nån bild alls.

(Min tanke gick till virus som sprids till Windows på det här sättet... )

Danne V skrev:

FYI:

(Min tanke gick till virus som sprids till Windows på det här sättet... )

Utan att kunna veta helt säkert är jag övertygad om att detta inte är något knep att sprida virus då jag vet var filen kommer ifrån.

Lasse H skrev:

Utan att kunna veta helt säkert är jag övertygad om att detta inte är något knep att sprida virus då jag vet var filen kommer ifrån.

Nädå, inget ont om kompisen din alls. Om du nu är 100% säker på att det var han som gjorde filen och skickade den, vilket jag ju litade på. Men en del trojaner/virus skickar ju ut mail från folk till adresser i deras adressböcker med bilagor som dom ber att få öppnade. Bara kom att tänka på det....

Danne V skrev:

Nädå, inget ont om kompisen din alls. Om du nu är 100% säker på att det var han som gjorde filen och skickade den, vilket jag ju litade på. Men en del trojaner/virus skickar ju ut mail från folk till adresser i deras adressböcker med bilagor som dom ber att få öppnade. Bara kom att tänka på det....

Jo, jag förstår din tanke, Danne V.

Men i detta fall vet jag att det är min kompis som skickat filen och jag vet var han fått den ifrån...... :)

Nu har jag tittat på filen. Den var base64-kodad. Efter att jag avkodade den så visade det sig att det var en riktig jpg-bild, som jag har mailat till Lasse.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

tydal skrev:

Nu har jag tittat på filen. Den var base64-kodad. Efter att jag avkodade den så visade det sig att det var en riktig jpg-bild, som jag har mailat till Lasse.

hehe, klurigt

tydal skrev:

(y)

Tack för hjälpen !
Jag är imponerad och min kompis kommer att bli glad.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)