webForumDet fria alternativet

Operativsystemkriget?

16 svar · 1 044 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det eviga kriget har vi ju kallat detta med Mac vs PC.
Men är det inte dags att analysera XP vs Vista?
Finns det egentligen något (några) skäl till att köra Vista?
Jag tror att jag skulle må bra av en uppställning! Mycket fundersam!
Någon som känner sig manad?

Kanske skulle tråden kunna ta upp fördelar nackdelar med de stora
Mac, PC med XP eller Vista samt någon av de olika distributionerna av Linux
Vi kan väl dela in dem i KDE och Gnome kanske. :OO

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag vänder på det och ser inga skäl att köra XP...

UAC är understundom irriterande, men bättre än XP-varianten (alltså ingenting). Jag gillar hur startmenyn och kontrollpanelen har inbyggd sökfunktion. Mest småsaker, men jag ser ännu inget som XP har som Vista saknar.

Vad jag tänker på när det gäller XP vs Vista är trygghet, möjliga program, drivrutiner osv.
Det ger XP fördelar ännu.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Har inte haft problem med Vista var det gäller program och drivrutiner för såväl min hem- som arbets-dator. Ser ingen som helst anledning till att använda XP om man har en dator som klarar av Vista rent presandamässigt.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Jag har kört Vista på 3 datorer i hemmet sen i Mars, det enda drivrutinsstrul jag har stött på är att Intel vägrar släppa en vista-drivrutin för GMA900 pga. att dom hävdar att kortet inte klarar av Aero, vilket det dock gjorde under betan. Fast det gör mig inget för det enda drivrutinen skulle ge mig är just Aero vilket jag ändå skulle stängt av. (http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-023606.htm#5)

I övrigt har jag inget att klaga på, jag tycker Vista känns snabbt att jobba i, det känns säkert. UAC var lite störande i början, men nu har jag inte sett någon varning eller fråga på väldigt länge, säkert 2 månader sen sist.

Några saker som jag kommer på direkt som är bättre med Vista är bättre minneshantering, inbyggt antispyware, dubbelriktad brandvägg, möjlighet att ändra partitionsstorleken på lagringsenheter, directx 10 & sökfunktionerna.

Jag kör även Vista på min jobbdator sen kanske 3 månader tillbaka, även där har allt gått hur bra som helst. Har inte stött på några problem med något av programmen vi använder, t.o.m. vårt 15 år gamla dosbaserade faktureringsprogram går som en klocka.

Jag jobbar även som pc-tekniker och jag kan inte säga att Vista skulle ha fler barnsjukdomar än XP hade när det kom, och snart så är ju Service Pack 1 här och då kanske fler vågar ta steget över...

Vad är det för program och drivrutiner ni har problem med?

yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg

Sedan jag provade olika linux distar så finner jag absolut ingen anledning varför jag ska köra något av Microsofts operativsystem. Den enda fördelen som jag vet är att många spel är bara utvecklade för att kunna köras på deras operativsystem, men jag spelar aldrig så där sprack det. Det kostar också pengar och det är mycket lättare att få elaka program in i datorn som jag vet. Dessutom är deras design så fruktansvärd ful på alla sett, men det är ju en personlig åsikt. Dock en nackdel som jag stör mig lite på är att jag inte kan utveckla asp.net sidor på opensuse som jag använder nu. Men, java och php använder jag istället för det.

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

XP = Föredrar det framför Vista, främst för att mina datorer går smidigare med XP än Vista. Gäller både Vista Home, Vista Business. (stationära och htpc)

Vista = Skulle gärna använda vista om det inte krävde så mycket kräm från mina datorer. För en liten student som mig som inte har råd med att köpa ny superduper hårdvara.

Linux = Har för tillfället Ubuntu installerat på laptopen. Nackdelen är att jag anser att inlärningsfaktorn för att installera drivrutiner, uppdateringar och program är bra mycket svårare än i Windows, i alla fall när de kommer till programuppdateringar som inte finns via applikationshanteraren. Ser dock många möjligheter i att ändra utseende efter behov, många program för Windows är ej freeware som erbjuder samma funktionalitet, som Ubuntu i detta fall har "out of the box".

Ps. Vista åkte ut idag från Laptopen, in med ubuntu. (Vista gick för segt).

Mac Os = Saknar erfarenhet!

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag har provkört Vista vid tre eller fyra tillfällen men det har åkt ur ganska fort då jag inte har ansett att det har varit stabilt nog för det jag har mina datorer till. Nu har det iofs gått ett tag sedan jag testade senast så det kanske kan bli läge att ge det en chans till snart.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

SirPeter skrev:

Jag har provkört Vista vid tre eller fyra tillfällen men det har åkt ur ganska fort då jag inte har ansett att det har varit stabilt nog för det jag har mina datorer till. Nu har det iofs gått ett tag sedan jag testade senast så det kanske kan bli läge att ge det en chans till snart.

Vad körde du då, en RC eller? Vad har gjort Vista stabilare sedan dess?

Personligen är jag inte övertygad om Vista's förträfflighet än, lika lite som jag var när XP kom. Jag tror inte jag installerar innan SP1 kommer. Men nu börjar de ju ploppa upp på de bärbara på jobbet, så nu måste man ju ta tag i det.

OveRRidE skrev:

Vad körde du då, en RC eller? Vad har gjort Vista stabilare sedan dess?

Jag testade den senaste RC-versionen första gången och därefter skarpa versionen. Jag har ingen aning om det har skett något som gör det stabilare för mina användningskrav det senaste halvåret eftersom jag inte har brytt mig om att kolla upp det.

OveRRidE skrev:

Personligen är jag inte övertygad om Vista's förträfflighet än, lika lite som jag var när XP kom. Jag tror inte jag installerar innan SP1 kommer. Men nu börjar de ju ploppa upp på de bärbara på jobbet, så nu måste man ju ta tag i det.

Jo det var ungefär så jag menade i mitt inlägg med, dvs att jag nog väntar tills sp1 kommer.

SirPeter skrev:

Jag testade den senaste RC-versionen första gången och därefter skarpa versionen. Jag har ingen aning om det har skett något som gör det stabilare för mina användningskrav det senaste halvåret eftersom jag inte har brytt mig om att kolla upp det.

Ja, för en RC är ju inte särskilt bra att testa stabilitet på, kan man tycka.

Det är fortfarande en sak som många glömmer; firmware och rätt drivrutiner; det har allt betydelse i världen, oavsett om man har nya OS eller ej.

xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg

Tycker Vista går segt även på en helt ny dator med god prestanda. Dock kommer det bli med Vista som med XP. När XP kom var väldigt många emot det pga att det var segt och buggit, många föredrog att köra Windows 2000 pga att det gick smidigare, var säkrare och stilrenare jämförelse med XP. Idag några service-pack senare samt att datorernas prestanda har hunnit ifatt verkar det som om många är nöjda med XP. Tycker med andra ord XP är bättre idag men efter några service-pack till Vista samt att datorprestandan har utvecklats kommer jag och allt fler gilla Vista bättre.

OveRRidE skrev:

Ja, för en RC är ju inte särskilt bra att testa stabilitet på, kan man tycka.

Som jag skrev så testade jag RC enbart den första gången, de övriga har det varit skarpa versioner. Fast det kanske du inte läste?

SirPeter skrev:

Som jag skrev så testade jag RC enbart den första gången, de övriga har det varit skarpa versioner. Fast det kanske du inte läste?

Vad är ditt problem egentligen? Jag sa bara att en RC inte är så smart att testa stabilitet på. Varför tar du åt dig när du själv bedyrar att du kört skarpa versioner?

Om alla Windowshatare hade bemödat sig att 1) använda antivirus, 2) inte öppna allt som kommer i inboxen och 3) hålla operativ, drivrutiner och mjukvaror uppgraderade, samt kanske ibland söka på Google först och inte hålla på med piratkopierade mjukvaror, så hade allt nog gått mycket smidigare. (Ta nu inte åt dig, sirPeter, det här är generellt)

Det är nog där som lite av poängen ligger. Bra uttryckt OveRRidE. Men när jag köper en bil, vill jag inte läm,na in den på verkstan nästa vecka för att den skall klara vänstersvängar. Jag vill inte heller lämna in den i veckan därpå, för att klara vänstersvängar i nerförsbackar!
Jag har gått tillbaka till XP och Provar mig dram med Linux.
Jag är förbluffad över hur mycket bra det finns därute.

Lasp skrev:

Det är nog där som lite av poängen ligger. Bra uttryckt OveRRidE. Men när jag köper en bil, vill jag inte läm,na in den på verkstan nästa vecka för att den skall klara vänstersvängar. Jag vill inte heller lämna in den i veckan därpå, för att klara vänstersvängar i nerförsbackar!
Jag har gått tillbaka till XP och Provar mig dram med Linux.
Jag är förbluffad över hur mycket bra det finns därute.

Jag kan hålla med om att Microsoft klantar sig när de trycker ut en produkt med många barnsjukdomar, men de är knappast ensamma om det. De hade säkerligen tjänat på att lägga mer tid på tester, men det är nog mer komplicerat än så. Dessutom; Windows är inte open source, därför är det i mina ögon knappt jämförbart. De är en av världens största mjukvarutillverkare; de har pressen på sig.

Jag har alltid haft åsikten att Windows har sin problematik just på grund av den anledningen att ju "enklare" något skall vara, desto mer kommer man behöva kompromissa med t.ex. säkerhet eller andra saker; och så blir det som det blir. Men det kan givetvis diskuteras i evigheter. ;)

OveRRidE skrev:

Vad är ditt problem egentligen? Jag sa bara att en RC inte är så smart att testa stabilitet på. Varför tar du åt dig när du själv bedyrar att du kört skarpa versioner?

Jag har inget problem men eftersom du citerade mitt inlägg så tolkade jag det som att det var det du svarade på, man brukar göra så, och då såg det iaf ut som om det var det du opponerade dig emot.
Mitt svar var som sagt att jag hade testat först en RC och därefter två eller tre olika skarpa versioner så vi är faktiskt på samma sida om du läser vad jag skriver. Och nej, jag kör enbart lagliga versioner med tanke på mitt jobb så jag tar inte alls åt mig av det du skrev därefter. ;)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.ca5a5675
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)