yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Hejsan, finns det något program som man kan installera på openSUSE som kan spela upp .mkv filer? Provade med VLC men det hackar ganska mycket :( Så vet någon hur jag kan åtgärda det? Finns det några andra program som man kan installera på openSUSE som kan spela upp det filformatet?
Tack på förhand!
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Du kan prova mplayer eller xine. Dock kan matroska formatet var ganska krävande iom att det är så högupplöst.
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg okej, men den är i HD så då kvittar det nog vilket program jag än provar att spela upp den i. Om jag bränner ner filmen. Skulle en vanlig DVD spelare klara av att spela upp den eller är det speciella DVD spelare som behövs för att kunna det?
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Nej det kommer den inte att klara. Ja tror heller inte att det finns några spelare i dagsläget som klarar av det. Den bästa chansen hade varit KiSS, men inte heller där finns det stöd.
http://www.moviecodec.com/topics/4727p7.html
vill man ha en extern spelare är det nog fortfarande tvix 7000 serien som kommer att vara först med stöd för hd-material i mkv container.
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Okej, men då får jag gå o testa spela upp den på en kraftfullare dator och hoppas att den funkar att spela upp där. Tack för all hjälp!
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg MKV är ju hd format krävs en rätt bra dator för det ska flyta på ordentligt oftast har man hårdvarustöd för det i nyare grafikkort
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Ja, jag har förstått det. Men det uppstod ett problem nu när jag skulle kolla om det gick. Min externa HDD är formaterat med filsystemet ext2. Kan inte windows vista läsa av det? För när jag har kopplat in min externa hdd o allt det där så visas den inte under "Den här datorn". Windows vista bör ju kunna läsa av data:an eller?
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg Ext2 kan inte Vista läsa nej är ett "linux" filsystem
kan finnas program som gör att du kanske kan få läsrättigheter men inte säker
googla lite vetja
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Varför skulle man inte kunne läsa och skriva från windows med drivrutiner för det? Ext2 har stöd i linuxkärnan vilket innebär att den är open sourcad, alltså inga problem att skriva verktyg till oavsett plattform, till skillnad mot vissa andra slutna filsystem.
http://www.go2linux.org/accessing-linux-drive-ext-with-vista
yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg Det programmet fick jag inte att fungera. Den hittade den under installationen och allt det där, men jag kunde inte öppna programmet under kontroll panelen. Stod att det måste vara en lokal administratör som måste göra det, det konstigaste var att jag var redan inloggad som administratör. Men ska försöka hitta program som kan göra om den till en vanlig avi eller något sådant. Förlorar förstås bild och kanske ljud kvalite men det är bättre det än att inte kunna titta på den över huvud taget.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg