Halloj!
Har lite frågor om Autocad. :)
1. Hur mäter man avståndet mellan punkter?
2. Om jag har en vertikal linje mellan punkt A ==> B och vill dra en Vertikal linje från Punkt C ==> D, där den horisontella startpunken är densamma men att punkt C börjar 120 punkter till höger om punkt A. Finns det något smidigt sätt att positionera ut startpunkten för C genom att utgå från punkt A och mata in "120" i kommandoraden t.ex.
Det jag gör idag är att jag drar en horisontell linje med Snap-on på 120punkter, för att sedan loda ner från den punkten. Till sist tar jag bort den horisontella linjen på 120 punkter. Men det känns som att jag gör för mycket arbete för så lite. Det måste finnas en genväg?
Förstår ni vad jag menar? Eller ska jag utveckla.
10-4
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
- alternativ. Har du objektsnap och objektsnaptracking på kan du peka på punkt A och sedan, utan att klicka, bara dra musen åt höger så kommer du få en hjälplinje som går horisontellt från A. Har du då snap på så kan du lätt få exakt 120 också :). Kan inte komma på nåt smidigare tyvärr.
(själv skulle jag dragit en 120-linje mha @ och sedan tagit bort den)
Danny skrev:
-
Med "linear dimension" (kortkommando: dimlinear). Då sätter du ut ett mått. Det var kanske inte vad du ville. Annars tror jag det finns som ett verktyg där man enkelt kan mäta allt möjligt men jag kommer inte på vad det heter...
-
Du behöver inte snappa 120 utan du tar linjeverktyget. Klickar på punkt A, sedan skriver du @120,0 då blir det 120 punkter relativt till höger om startpos
Perfekt.
Ang 1. Så menade jag att om jag har två paralelle linjer, sen glömmer jag avståndet mellan dom, och vill "mäta upp" det och se hur långt det egentligen var. utan att skriva ut med pilar och grejor permanent. :)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
M.Cheraghi skrev:
Ang 1. Så menade jag att om jag har två paralelle linjer, sen glömmer jag avståndet mellan dom, och vill "mäta upp" det och se hur långt det egentligen var. utan att skriva ut med pilar och grejor permanent.
Kollade upp det där och det är ju under tools/inquiry/distance där kan du mäta avstånd enkelt. Kortkommando DIST
Okej.. tack så mycket :)
Har en till fråga faktiskt...
Jag matar in i fullskala, varje unit motsvarar 1 milimeter. Vill jag göra en linje som ska motsvara 8 meter, så skriver jag in 8000 i kommandoraden. Det gick alldeles utmärkt att göra så igår. Problemet idag är att allt blir så stort att det inte får plats på skärmen, även när jag zoomat ut som max. Den bredaste linjen jag kan dra när jag zoomat ut till max är cirka 200 units. Hur får jag bukt på detta?
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg mmmhmmm... känner igen det där, men vet inte riktigt vad man kan göra åt det. Det går säkert att göra så att en unit blir större. Att t ex en ändra skalan liksom. Men det vet jag inget om. Har själv inte råkat gå över gränsen, även om det varit nära några gånger :)