Jag har länge funderat över det här med att ta backup på sitt system och då främst hur det fungerar och hur man bör gå tlilväga. Jag har tänkt mig att jag skapar en DVD-avbild av ett nyinstallerat uppdaterat Windows med bara det nödvändigaste så att man slipper gå igenom installationsprocessen varje gång man vill ominstallera.
Det smidigaste verkar vara Norton Ghost men jag har aldrig testat det förr och är lite rädd för att förstöra något då jag inte äger någon ominstallations-dvd. Allt ligger istället på en partition på hårddisken. Det är en Acer-dator det handlar om som införskaffades hösten 2006.
Vad ska jag göra för att inte sabba något här? Jag ominstallerar genom att starta om och trycka Alt+F10 innan Windows startat. På en dator från HP råkade jag nämligen skriva över min MBR och kunde därmed inte komma åt ominstallationspartitionen.
Jag har 2 hårddiskar á 100GB i min dator och även en stor extern hårddisk, kan någon beskriva översiktligt hur man går tillväga när man tar en backup och sedan återställer den så att inte MBR ändras? :)
Eller ska jag testa något annat alternativ?