webForumDet fria alternativet

Licensierade Piratkopieringar. Var går gränsen?

Program & appar

10 svar · 730 visningar · startad av Mr T

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg
Frågan#1

Var går gränsen för piratkopiering?
Nyligen utalade sig någon i regeringen att kopieringen på internet var samma som vinyl till kasett-bands kopieringen på 80-talet mellan kompisar. Nepp, sa en annan, för du känner ju inte dom som kopierar från dig när du fildelar på internet.
Kan köpa det resonmanget. Men var går kompisskap?
Om jag säger hej och presenterar mig artigt till er alla som läser detta, kan jag sedan med gott samveta då göra kopior av alla mina dataskivor + musik cd skivor och ge till er all ? Tror inte det, eller ?
Så var går då gränsen? Någon som vet ?

För att skruva det ett varv till vet jag veta "vad är en licens". Är det bara licenssnummret som är själva "piratkopieringen", eller är det programmet i sig?
Jag har i orginalkartong, med manual och cd och allt en del program som jag inte haft hjärta att slänga, bara för att dom bör göras det då uppdatering har införskaffats. Jag har dock sett till att licensnummret helt har försvunnit från kartong och allt. Är detta piratkopior? Jag har ju inte licensnummret, men det är ju orginal så det skriker om det.

Om det nu var så att det vart omvänt (jag har ett sådant också nämligen). Jag har massa pärmar med garantier och manualer osv. Om jag skulle slarva bort CDn (för dom har jag inte så stor ordning på) till ett program och jag sedan kopierar det från en kompis, eller från nätet, är det då en piratkopia ? Jag har ju ett godkänt licensnummer.

Vill med dess undringar få lite svar och kanske få igång en diskusion och naturligtvis få reda på om alla dom grejer jag har ska köras i kvarnen då dom kanske är piratkopior, bara för att jag saknar det ena men har den andra delen av produkten.

Tacksam för alla svar, allt från rena gissningar till citat ur lagtexterna (dock gärna med förklaring då).

(Jag hoppsa verkligen jag inte med en "piratkopiear diskusion" går över gränsen vad som är tillåtet att diskutera här på forumet.)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Licens är ju avtalad nyttjanderätt. Bara för att du har tappat bort licensnumret, så har du fortfarande rätt att utnyttja mjukvaran..

Så att sitta med instalerade program som har licensnycklar som ingen annan har skulle kunna fria en piratkopierare. Eller till och med ha en bränd CD med nedklottrat licensnummer på en notislapp. Piratkopieraren kan ju, om det är som du säger, tappat bort både inköpskvitto, manulaer och orginaldisken med licensnumret på. Om inte företaget som tillverkar produkten kan bevisa att någon annan äger det licensnummret så är det grönt altså ?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Som casca säger, om du har köpt mjukvaran har du rätt att använda den, även om du har tappat bort serienyckel. Däremot så torde det vara så att du måste använda din egen serienyckel, så om du tappar bort den så har du alltså ett praktiskt problem, eftersom du då själv har orsakat att du inte kan använda mjukvaran. (Om du behöver installera om den) Att använda en annan serienyckel som inte är din torde då alltså vara ett avtalsbrott. Även om du har köpt mjukvaran måste du enligt avtalet använda din egen nyckel.

Vad gäller att tappa bort skivan: Du får använda en nerladdad version med din egen serienyckel, om kopian är identisk med den distrbuerade. Däremot finns det många mjukvaror som är modifierade på ett eller annat sätt i piratkretsar, vilket teoretiskt sätt skulle innebära ett avtalsbrott mot den del av avtalet som säger att man inte får modifiera mjukvaran. (De flesta mjukvaruavtal har en sådan klausul)

Vad gäller debatten om vem man får dela med sig till, så är det jag har hört att man måste ha gemensam ekonomi med den man delar med. Alltså, i princip inom familjen. Att säga hej och skaka hände räcker alltså inte. Dock så säger de flesta mjukvaruavtal att mjukvaran bara får användas på en dator åt gången, så det kan vara ett avtalsbrott att dela med sig ens inom familjen.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Mr T skrev:

Så att sitta med instalerade program som har licensnycklar som ingen annan har skulle kunna fria en piratkopierare.

Nej, mjukvarutillverkaren har i regel en databas över alla serienycklar och kan kolla upp om en viss nyckel har sålts.

Mr T skrev:

Eller till och med ha en bränd CD med nedklottrat licensnummer på en notislapp. Piratkopieraren kan ju, om det är som du säger, tappat bort både inköpskvitto, manulaer och orginaldisken med licensnumret på.

Om det är en serienyckel som införskaffats genom ett lagligt köp behöver du inte ens ha serienyckeln nerklottrad på en papperslapp, det gör liksom ingen skillnad. I praktiken är det nog så att det piratkopierare anmäls för är handlingen att ladda ner/upp mjukvara, inte att använda den. (Det senare är ganska svårt att upptäcka utan att bryta sig in och snoka i någons dator)

Mr T skrev:

Om inte företaget som tillverkar produkten kan bevisa att någon annan äger det licensnummret så är det grönt altså ?

Om företaget kan bevisa att du inte äger nyckelseirenyckeln, antingen genom att vissa att någon annan äger den eller genom att visa att ignen äger den, så är det "rött".

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Så att sitta med instalerade program som har licensnycklar som ingen annan har skulle kunna fria en piratkopierare.

Företagen har rimligtvis en hyfsad koll på vilka serienummer som hör till vilka fysiska exemplar av deras produkt.. så nej.

Okej! Det låter som om ni har kommit fram till samma tankar som jag har i denna frågan ang. licensnummer. Det är ju bra :-)

Vi får väll se om det dyker upp fler kommentarer och ev. frågor i detta ämne här.
Just nu är jag i alla fall nöjd med dom svar jag fått från er. Tack.

Som en liten extra grej ang. detta med lagar och licenser kan jag berätta hur det funkar med patentintrång. Vem som helst får kopiera och bygga något som är patenskyddat och även också använda det. Dock får man inte tjäna pengar på det, altså inte producera och sälja producerade varor från produkten. I fallet jag fick höra handlade det om en planteringsmaskin där grödan sedan sålts, vilket ger pengar och därför är det hela olagligt.
Just detta med pengar i lagen är viktigt och troligen därför som fil-kopiering över internet är så svårtolkat, då ju (sällan) ingen tjänar pengar på det, utan endast någon som förlorar på det. Och bevisfrågan är ju då hur mycket som förlorats vilket ju kan vara svårt, för hur många av dom som tankar hem musik hade verkligen gått ut och köpt musiken (eller vad dom nu tankar hem) ?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det som kan vara olagligt är att kopiera, inte att inneha eller använda. När det gäller datorprogram finns inget undantag om att det är tillåtet för privat bruk (dvs närmaste vänkretsen) utan man får endast ta säkerhetskopior.

Pengar förekommer inte i upphovsrättslagen i det här fallet, så det är inte svårtolkat. Att kopiera andras musik- och filmverk utan tillstånd är bara tillåtet om det är ett original och du kopierar till dig själv eller dina närmaste, och du inte kringgår något kopieringsskydd.

[Edit] bortaget [/Edit]
tror jag börjar fatta.

Program är olagligt att kopiera !
Musik och Film är okej till familj och vänner. (frågan som kvarstår är, "var går vänskap", och måste jag ta tillbaka eller förstöra ev. kopior då vänskappen upphör? )

För att få alla rykten ur värden så kan jag slänga in nästa sak jag hört, tror det var i en ann debatt. Det är olagligt att visa saker man spelat in på video för personer som inte var med vid inspelningen. Altså, om jag ensam spelar in från TVn ett program och sedan visar för en kompis är det olagligt. Om däremot kompisen är med och ser programmet med mig och vi samtidigt spelar in det så är det okej att vi båda efteråt ser det på video.
Låter som mycket skumpt har jag alltid tyckt, men är det någon som 100% kan förneka att det är såhär ? TV-program är ju också skyddade, specielt om det handlar om filmer på TV, så vad gäller där om man kopierar ?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Vänskap står inte exakt angivet i lagen (det heter privat bruk) utan det bedöms från fall till fall. Så länge det bara rör sig om ett fåtal vänner är det inget att oroa sig för. Som jag tidigare skrivit är inte innehav eller användning olagligt utan det är endast att utföra själva kopieringen som kan vara olagligt. Därför spelar det ju ingen roll om vänskapen senare upphör.

ok. Tack för alla svar. Räkna dock med att jag kanske ställer fler följdfrågor, men det ska sovas på saken ett antal nätter först :-)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)