webForumDet fria alternativet

Behöver hjälp att konfigurera min dator.

Program & appar

4 svar · 678 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Jag har fått en felsökning som innefattar att uppgradera en slags dekoder/dator som Svenska Spel har i vissa spelbutiker.
Efter att ha läst instruktionen förstår jag det mesta förutom just denna rad:

• Konfigurera din dator för fast IP-adress i rätt IP-scoop, tex. 172.16.***.**

Alltså, jag kommer koppla in mig i en switch som finns mellan datorn och mediaspelarna för att kunna tanka över en textfil till datorn.
Hur konfigurerar jag datorn för fast IP-adress? Eller tänker jag helt fel? :q

/edit
Jag kommer att använda kommandotolken för att "snacka" med dekodern efter att jag är uppkopplad men där förstår jag instruktionen.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vilket operativsystem? Du måste alltså sitta på samma nät, om spelburken har 172.16.x.y kan du låta din dator ha adressen 172.16.x.z.

Jag har Win XP i min bärbara som jag kommer använda.

Till saken hör att jag är antenntekniker och inte datagubbe. ;) Dessa jobben är extra roliga eftersom det omfattar både parabolinstallation och dragning av datanät. Alla burkar som är med i installationen är redan färdigkonfigurerade så det är bara att koppla ihop och köra igång.

Nu när det börjar bli felsökningar så får man försöka bli datatekniker så gott det går. :OO

Alltså, hela nätet ser ut så här:
En parabol på taket tar emot information som skickas ner till en dekoder/dator. (Ser fysiskt ut som en dator men har ingång för parabol.)
Från dekodern/datorn går en cat5-kabel till en 16 portars switch.
Från switchen går det cat5-kablar till mediaspelare, allt från 4-16 st.
Från mediaspelarna går det två kablar upp till en pekskärm per mediaspelare.

Mediaspelarna hämtar information från dekodern/datorn och presenterar det på skärmen.

Tydligen har dekodern/datorn en känd bugg som jag nu ska försöka fixa till.

Så, här kommer en fråga som ni datagubbar säkert klarar fint. Hur låter jag min dator "ha adressen 172.16.x.y"? :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Poteta skrev:

Så, här kommer en fråga som ni datagubbar säkert klarar fint. Hur låter jag min dator "ha adressen 172.16.x.y"? :)

Start > Kontrollpanelen > Nätverksanslutningar > Anslutning till lokalt nätverk (eller vilken anslutning som nu används) > Egenskaper > Internet Protocol (TCP/IP) > Egenskaper > Använd följande IP-adress > Mata in en adress enligt 172.16.x.y. :)

Man tackar!
Jag har redan varit där, fick hjälp av en kille på plats. Fast nu har jag det på pränt också, tills nästa gång jag åker iväg. (y)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)