reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Hej!
Jag har en oreda som heter duga bland mina bilder. Jag skulle behöva ett program som scannar igenom hårddisken och sedan presenterar alla bilder som det finns mer än ett exemplar av. Bilderna har olika namn och ligger lite huller om buller som sagt så att bara söka efter samma namn på flera ställen går inte.
(Skulle tänka mig att programmet läser och känner av ifall filerna ser ut att ha samma innehåll.)
Finns något program som fyller mina önskemål? (eller ska jag behöva programmera ett själv *tung ironi* ;) )
Hmm...nu missförstår jag säkert det hela. Men en fråga bara... hur ska programet känna av, eller veta om du har dubbleter av några bilder om dom har olika "fil-namn" ? :l
EDIT: Fan för att vara ordblind.
Jaja..jag gör så gott jag kan. :/
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Ja, det är just det som är kruxet. Ett foto kan i en katalog heta "Bild 221" och i en annan katalog ligger en dublett som heter "pic2321".
Nödlösningen är att sitta med två Utforskare bredvid varandra och jämföra men det känns som sagt som den yttersta lösningen.
reka1 skrev:
Ja, det är just det som är kruxet. Ett foto kan i en katalog heta "Bild 221" och i en annan katalog ligger en dublett som heter "pic2321".
Nödlösningen är att sitta med två Utforskare bredvid varandra och jämföra men det känns som sagt som den yttersta lösningen.
Tror nog att det blir svårt att försöka hitta ett sånt "intelligent", för att inte säga helt omöjligt program som kan läsa av om man har två eller flera dubbleter av någon bild om bilden/erna inte har ett och samma namn, tyvärr.
Men jag kan ha fel.
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg Så länge filerna verkligen är identiska fast med olika filnamn är det inte särskilt svårt att hitta dubletter, men det räcker med att du sparar om en jpg en gång extra för att innehållet i filen ska avvika.
Total Commander har innehållsjämförelse inbyggd i sökfunktionen, tar ett tag att söka igenom många förstås men det är omöjligt att komma ifrån. Sen finns det säkert kraftfullare program som kan matcha hur bilderna ser ut med ett anpassningsbart tröskelvärde, men jag känner inte till något på rak arm.
ImpactMedlem sedan sep. 20041 551 inlägg Prova Duplicate finder.
http://www.ashisoft.com/
ZpookeyMedlem sedan okt. 2005145 inlägg Men ,..ni får ursäkta..men hur sjutton ska ett program kunna känna av om man har en ( eller flera ) dubletter av en foto om man inte har samma namn, eller titel på kortet ? Det är ju lite som att man tar 5 av samma kort och blanda ihop dom med 400 hundra andra kort och döper om dom till vad som hellst för att sen i hopp och tro att man ska kunna hitta samma dom fem korten igen.
Kanske är bara jag som är trögtänkt, men jag kan endå inte låta bli att undra hur sjutton det ska gå tillväga för att hitta dubbleter av något som man inte har ett och samma namn på bara.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
Lindström skrev:
Men ,..ni får ursäkta..men hur sjutton ska ett program kunna känna av om man har en ( eller flera ) dubletter av en foto om man inte har samma namn, eller titel på kortet ? Det är ju lite som att man tar 5 av samma kort och blanda ihop dom med 400 hundra andra kort och döper om dom till vad som hellst för att sen i hopp och tro att man ska kunna hitta samma dom fem korten igen.
Kanske är bara jag som är trögtänkt, men jag kan endå inte låta bli att undra hur sjutton det ska gå tillväga för att hitta dubbleter av något som man inte har ett och samma namn på bara.
Man tittar på filens innehåll. Börjar t.ex. med att jämföra filstorlek. Stämmer den så kan man t.ex. hasha RGB-värdena pixel för pixel och se om man får samma hash med en annan bild.
Det finns många program som klarar av det om man gör en sökning på Google.
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Tack för alla svar! Jag testade Dublicate Finder och det går som en klocka :-)
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg
Lindström skrev:
Men ,..ni får ursäkta..men hur sjutton ska ett program kunna känna av om man har en ( eller flera ) dubletter av en foto om man inte har samma namn, eller titel på kortet ? Det är ju lite som att man tar 5 av samma kort och blanda ihop dom med 400 hundra andra kort och döper om dom till vad som hellst för att sen i hopp och tro att man ska kunna hitta samma dom fem korten igen.
Det finns till och med program som kan leta reda på kopior som bara är ganska lika, baserat på lite kriterier, tex om man ändrat ljuset lite eller så. Exakt innehåll men med olika filnamn är ju en baggis i sammanhanget. Har för mig att det fanns eller finns en tjänst kopplat till flickr där man kunde rita eller skissa lite grovt med en pensel och olika färger och vips så plockades det fram ett antal bilder från flickr som liknade din skiss. Måla ett blått streck uppe och ett grönt streck nere så hade du 5000 landskapsbilder plus ett antal som man inte alls förväntat sig men som ändå stämde överrens!
headbug skrev:
Det finns till och med program som kan leta reda på kopior som bara är ganska lika, baserat på lite kriterier, tex om man ändrat ljuset lite eller så. Exakt innehåll men med olika filnamn är ju en baggis i sammanhanget. Har för mig att det fanns eller finns en tjänst kopplat till flickr där man kunde rita eller skissa lite grovt med en pensel och olika färger och vips så plockades det fram ett antal bilder från flickr som liknade din skiss. Måla ett blått streck uppe och ett grönt streck nere så hade du 5000 landskapsbilder plus ett antal som man inte alls förväntat sig men som ändå stämde överrens!
Jo, nu när du säger det så stämmer det nog. Har för mig att jag oxå har hört något om det nu när du tog upp det.
Minnet är bra men förbannat kort vissa gånger.
*ett under att man hittar hem på dagarna.
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg http://labs.systemone.at/retrievr/ är stället för den som vill slå ihjäl lite tid :)