Håller på att hjälpa en tjejkompis med att få bredband där hon bor. Och hon har fått en dator som hon tänkt använda sig utav. Men grejen är nu den att efter en halvtimme, trekvart så tvärdör bara burken hej vilt.
Finns det några "grundtips" att ta till för att checka vad själva problemet kan ligga ? Min första tanke var ju att burken hennes blev för varm ( överhettad ) och därför bara lägger av. Kommer sen till nästa problem, och det är det att burken inte reagerar då man ska starta den igen. Utan man blir tvungen att vänta en 10 minuter, en kvart innan den kommer till liv.
Var kan själva problematiken ligga tror ni ?
Funderar först på om man ska ta och låta henne köra med öppen huv och se om problemet kvarstår. Och den oxå då tvärdör eller hur den gör.
Skulle vara schysst om man kunde få lite mer kött på benen tills måndag då jag ska upp till henne igen.
Så all typ av hjälp är välkommet.
EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg Installera ett övervakningsprogram där du ser temperaturerna te.x på processorn, moderkortet osv, Dom värdena du kan få fram beror på hur många censorer som finns.
Sen kan du kolla så att det inte finns något damm i fläktarna, även kylflänsarna kan fyllas med damm, och kolla så att alla fungerar, Som en sista koll så kan man ju även kolla så att inte processorna ligger fel och därför blir för varm.
Att du inte kan starta datorn igen fören efter 10 min kan ju bero på att den fortfarande har en för hög temperatur, Och därför så vägrar den starta förren temperaturen gått ner...
Några saker som jag kom på, Svårt att veta vad det kan vara utan att ha sätt burken eller vad det finns i den...
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Standardlösningen är väl att kolla så att alla fläktar snurrar. En äldre dator som inte blivit rengjord brukar vara igenproppad med damm, gör rent och kolla om fläktarna snurrar bättre. Att köra med öppen huv kan ge motsatt resultat. Luftflödet inne i burken kan försämras vilket gör att komponenterna blir ännu varmare än med stängt chassie.
Ja, jag får ta och se om jag får någon ordning på det hela till veckan som kommer. Skulle vara roligt för tjejen om hon fick någon ordning på burken innan hennes bredband kommer till huset.
Så jag får tacka så mycket.
EDIT:
Burken som hon har fått, den är inte mer än några år gammal så det härr med överbelagad av damm borde väl inte vara boven i dramat, men sen vet man ju inte hur burkens förra ägare har hanterat själva maskinen innan hon nu har fått den.
Så jag ska ta och slänga in någon övervakningsprogram så jag får lite mer information om tempratur och så. Får gå vidare efter det.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Jag har sett datorer som är ca. 6 månader gamla där fläktarna är helt igensatta med damm, så kolla det, det tar ju inte många sekunder :)
Bara öppna sidan på datorn, kolla så att fläktarna går och så att dom inte är helt dammiga. Trasiga/dammiga cpu- eller grafikkorts-fläktar kan orsaka hängningar som du beskriver.
Quid skrev:
Jag har sett datorer som är ca. 6 månader gamla där fläktarna är helt igensatta med damm, så kolla det, det tar ju inte många sekunder :)
Bara öppna sidan på datorn, kolla så att fläktarna går och så att dom inte är helt dammiga. Trasiga/dammiga cpu- eller grafikkorts-fläktar kan orsaka hängningar som du beskriver.
Jo, jag ska ta och göra det första jag gör på måndag.