webForumDet fria alternativet

mp3-filer i nummerordning

Program & appar

28 svar · 1 620 visningar · startad av pelk · sida 2 av 2

Frågan, av pelk

Hej, jag söker efter ett program som jag kan använda till mina mp3-filer. Mitt problem är att jag har en ljudbok i mp3-format, där filerna är döpta på ett udda sätt CD 01/01 AudioTrack 01.mp3 ….. CD 01/14 AudioTrack 14.mp3 CD14/01 AudioTrack 01.mp3 …….CD 14/14 AudioTrack 14.mp3 När jag laddar över dessa filer till itunes så sorteras fielerna på så sätt att: alla 01 AudioTrack läggs överst,

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 2006608 inlägg

Men du, om dina filer heter 01 Audiotrack01 t ex så ska det inte vara några problem att få in Track #. Så byt inte bort det ännu isåfall.

Medlem sedan juli 2006132 inlägg

andyoumaydie skrev:

Men du, om dina filer heter 01 Audiotrack01 t ex så ska det inte vara några problem att få in Track #. Så byt inte bort det ännu isåfall.

Mitt problem är som följer:
Jag har 19 mappar med sammanlagd 303 mp3-filer.
I varje mapp är filerna döpta:

01 AudioTrack 01.mp3 -> 15 AudioTrack 15

Jag vill döpa om de till

xxx 001.mp -> xxx 303.mp

Frågor:

1. går detta att göra med MP3 Tag Tools v1.2
  2. Om ja, hur gör jag från början?
  3. om nej, finns det ngt annat program?

tack för ordet
//Peter

1. Nej. MEN, du kan döpa dem till förslagsvis cd01 - 01, cd01 - 02... cd04 - 01 etc. Och det borde väl funger precis lika bra, eftersom den då sorterar cd01 - 15 före cd12 - 03 t ex, eller har jag förstått fel?
Eller sorterar shuffle bara på Title-fältet, för den kan du ju också ändra med hjälp av filnamnet.
Vi provar att ändra både filnamn och title.

Och då gör vi så här:

1. Öppna alla filer.

2. Klicka i Use Filename Format.

3. Klicka på Format-knappen, och skriv: "<Track> <Title>" utan citationstecken, välj Store Format. Klicka Ok.

4. Markera alla filer.

5. Klicka i boxen efter Artist-fältet, Alla andra boxar ska vara urklickade. (utom Use Filename Format)

6. Se till att det står Stieg Larson i Artist-fältet.

7. Klicka Write Tags-knappen.

8. Nu skall alla Track # ha blivit ifyllda. [1]Om inte har du gjort nåt fel o bör avbryta denna guiden här. :)[/1]

9. Nu klickar du på Format-knappen igen. Och skriver "<Album> - <Track>", utan citationstecken.
Se till att boxen vid Use Leading Zeros For Tracks är iklickad och att fältet efter 1-9 innehåller en nolla. Tryck Ok

10. Se till att alla filer är markerade, och Use Filename Format boxen är iklickad.

11. Klicka på Rename Files-knappen.

12. O det ska vara det, funkar inte detta vet jag inte hur det kan tänkas sortera.

13. Lägg märke till att efter du har bytt namn på filerna måste du nog importera de till iTunes igen.

2. Se ovan.

3.Jag känner inte till något, men det finns ju säkert minst tusen olika tag-editors så nån borde ju klara det.

Funkade det eller orkar du inte mer? ;)

andyoumaydie skrev:

Funkade det eller orkar du inte mer? ;)

tack för all hjälp... verkar funka kanon :bire
fast klart ;) helst skulle jag villja ha mp3-filerna i nummerordning

nu har jag gjort som du föreslog (hopaps jag)

men ipoden hoppar efter cd4 till början igen :o
Kan följande avvikande "döpning" (se bild 1 och 2)vara anledningen?
//Peter

egenskaper1.GIFegenskaper2.GIF

Gomorron.

Om det fungerarar fram t o m cd 4 så verkar det ju konstigt?
Jag tror inte det du visade har nåt med saken att göra.

Hur ser det ut i iTunes, hade varit fint att få se Titel Album Artist och Spår, gärna i övergången, där det börjar om igen, alltså spåren både innan och efter.

problem med nästa ljudbok

hej igen,
nästa ljudbok har bara ID3.v 1.1 tag.
Detta klarar ej shuffle att sortera.
Kan du hjälpa mig igen?

i mp3 tag tools programmet kan du markera allt o trycka F8 (synchronize tags) tror jag det är, så synkar den det som finns i v1 över till v2 eller tvärtom.

412 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
276 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)