webForumDet fria alternativet

Program för att plocka ljudet från en filmfil

Program & appar

9 svar · 624 visningar · startad av hell-man

Medlem sedan maj 2006100 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Jag har en liten fundering som gror i min skalle... Det finns ju en hel del tv-program där det i princip bara är det talade ordet som intresserar en (främst samhällsprogram), och som därmed minst lika bra åtnjutes i hörlurarna med en Mp3-spelare.

Men då ska man ju omvandla filmfilen till en vanlig simpel Mp3-fil. Är ju säkert världens enklaste, om man bara vet vad man ska använda för program, men det vet inte jag. Så, är det någon som känner till någon bra programvara som fixar detta (helst lite halvt oberoende av vad det är för filformat på filmfilen - kan ju variera från situation till situation)?

Tack på förhand!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

IfoEdit kanske, skulle jag provat med:
http://www.doom9.org/index.html?/mpg/ifoedit-basic.htm

Medlem sedan maj 2006100 inlägg

Intressant - ska kika på det. Tack!

...det finns ju iofs smidiga program som är till för bara det du vill, att sno ljudet och komprimera det direkt till t ex mp3. Tror jag använde Imtoo DVD Audio Ripper förut:
http://www.imtoo.com/dvd-audio-ripper.html

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Goldwave e ett bra program för det

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

mayday skrev:

Goldwave e ett bra program för det

Bekräftas. :)

Har själv använt Goldwave för att stjäla lite ljud från filmfiler. Det är bara att öppna dem direkt i programmet så får man upp hela ljudslingan. Sen kan du beskära och klippa/klistra hur du vill. Rekommenderas! (y)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Win XP har ju Movie Maker. Där kan man spara som wma, vilket iof inte är mp3 men kanske funkar ändå?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Kan man i ngt av de föreslagna programmen redigera och sen lägga tillbaka ljudfilen till en DVD?

Nicrosoft skrev:

Kan man i ngt av de föreslagna programmen redigera och sen lägga tillbaka ljudfilen till en DVD?

Det går i Ifoedit

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Nicrosoft skrev:

Det går fint i Movie Maker också.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)