stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg Hej!
1. Denna tråd hör söket hemma någon annanstans men jag vet inte vart.
Fråga 1: Kan någon för mig tala om vad "Scroll Lock" knappen används till, först trodde jag att man kunde låsa scrollen med den knappen, men det funkar icke. Alternativ: "Scr Lk"
Fråga 2: Kan man tabba uppåt på något sätt?
/ stattin
/r just nu när jag postat så kom jag ju på att man kanske borde söka igenom forumet först x(
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Tabba uppåt? Som med shift+tab eller på nåt annat sätt?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Flyttar tråden från cafét.
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg
:stefan: skrev:
Tabba uppåt? Som med shift+tab eller på nåt annat sätt?
När man tabbar så hoppar alltid markören eller markeringen ner till nästa länk eller ikon på skrivbordet, jag bara tänkte om man kunde tabba uppåt också. Jag har provat lite olika varianter men det verkar inte vara möjligt.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg shift+tab funkar utmärkt för att tabba åt andra hållet.
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg hmm.. icke f;r mig. och nu kan jag inte skriva ['; heller
*/r äh hade råka ställt in på engelska
ovan står det:
hmm.. icke för mig. och nu kan jag inte skriva åäö heller*
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg På Skrivbordet är det bara att använda piltangenterna för att hoppa omkring, tab förflyttar dig Skrivbordet - Startknappen - Genvägsfältet - Programfältet (heter det så?) - Systray - Skrivbordet. Väl i dom fälten är det pilarna som gäller igen.
(åtminstone i XP Pro ;))
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg jo det är ju klart, men hur är det i webbläsaren då och varför funkar shift+tabb för Quid och inte mig? Han/hon kanske har ett hyper modernt tangentbord med utfällbara mugg hållare?
Jaja det är ju inte hela världen, man har ju mus. Men ibland önskar man att man kunde tabba uppåt när man skriver i något formulär eller dylikt. En tabb för mycket och man måste flytta handen till musen eller tabba sig igenom allt igen bara föra missa målet igen och börja om :)
tapp tapp tapp..
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Shift+tab funkar i de flesta moderna webbläsare och även i många äldre varianter skulle jag tippa. Vilken webbläsare och vilken version använder du?
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Det har ju knappast med tangentbordet att göra, vad kör du för OS och webbläsare?
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg xp home och ie 6
/r funkar i firefox ser jag och opera
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Om tabbandet inte funkar i formulär kan det vara den som gjort det som slarvat med ordningen på fälten. Det finns en html-kod för att numrera fälten så man hoppar mellan dom i rätt ordning, men just nu har jag glömt vad den heter...
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg
:stefan: skrev:
Om tabbandet inte funkar i formulär kan det vara den som gjort det som slarvat med ordningen på fälten. Det finns en html-kod för att numrera fälten så man hoppar mellan dom i rätt ordning, men just nu har jag glömt vad den heter...
Tabindex, men det jag menar är att man tabbar 1 för mycket och då¨skulle man snabbt kunna tabba uppåt igen och det var ju det vi diskutera från början. Men det verkar ju inte funka i IE 6 som jag redan nämt ovan, däremot i firefox och opera.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Aha, du menar så. Tja, jag har aldrig upplevt att det inte går att tabba tillbaka till en ruta där man nyss varit, även om det är sista rutan.
Tabbar jag ut ur snabbsvarsrutan här hamnar jag först på Posta snabbsvar och sen på Gå till avancerad - inga problem att backa genom shift-tab. Oavsett vilken browser jag använder.
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg ok.. så då ska det även funka i IE då, konstigt att det inte funkar för mig då, har du IE 7 eller?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Nä, sexan eftersom jag inte använder skräpet ;) men det funkar där, i Opera och i Firefox. Verkar vara nåt knas lokalt hos dig...